От началото на юни 2019 г. TGE – най-малкият лъв в гамата на MAN Truck and Bus, вече е официално представен и в България. Малко преди официалната му премиера списание КАМИОНИ имаше възможност да тества за пръв път у нас паралелно две от версиите на модела.
При пазарното лансиране в Европа на MAN TGE през 2017 г. производителят от Мюнхен използва слогана That’s no VAN, that’s MAN! (Това не е ван, това е MAN!). Сега дали това е ван или MAN, имаха възможност да усетят за пръв път на българска земя Снежина Баджева – издател на списание КАМОНИ и член на международното жури Камион на годината, и Лъчезар Апостолов – главен редактор на списание КАМИОНИ и член на международното жури Ван на годината.
МВБ Трак & Бъс България, официален вносител на продуктите на MAN Truck & Bus за страната, осигури за тест два сравнително различни варианта от богатата гама на модела. Малкият лъв се предлага с две колесни бази, в три дължини – с два варианта на заден надвес, и с три височини на покрива – нормален, висок и супервисок при версия фургон (Panel Van). Моделът покрива максимално допустима маса от 3 т до 5,5 т. Максималният обем на товарния фургон е 18,4 куб. м, а максималната товароносимост – 1600 кг. Вариантите са закрит фургон, който може да бъде напълно или частично остъклен, и шаси с единична или удължена кабина.
По-малкият от двата предоставени ни за тест TGE е модификация 3.180 4×2 Panel Van. Допустимата максимална маса е 3,5 т. Фургонът е с висок покрив и товарен обем 14,4 куб. м. Задвижващи са предните колела. Автомобилът е с по-голямата колесна база – 4490 мм, и с по-късия заден надвес. Кабината е с 1+2 места. Двигателят Евро-6 е би-турбо дизел с максимална мощност от 177 к.с. при 3500 – 3600 об./мин и максимален въртящ момент от 410 Нм при 1500–2000 об./мин. Предавателната кутия е автоматична, с 8 + 1 предавки. Окачването на задния мост е усилено, колелата са 16-инчови. Дължината на товарното пространство е 4300 мм при ширина 1832 мм и височина 1961 мм. Плъзгащата странична врата на фургона е отдясно, а двукрилата задна врата се отваря на 180 градуса.
Вторият тестов TGE е от модификация 5.180 4×2 Panel Van. Допустимата максимална маса тук е 5 т. Фургонът е със супервисок покрив и товарен обем 17,5 куб. м. Задвижващи са задните колела, които са сдвоени. И този TGE е с по-дългата колесна база – 4490 мм, но вече и с по-дългия заден надвес. Кабината отново е с 1+2 места. Окачването е усилено и отпред и отзад. Двигателят е идентичен като показатели с този на по-лекия TGE, но предавателната кутия е шестепенна механична. Колелата също са 16-инчови. Дължината на товарния отсек е 4885 мм при ширина 1832 мм и височина 2096 мм. Разположената отдясно плъзгаща странична врата на товарното пространство е със светъл отвор 1311 x 1722 мм, а двойната задна врата се отваря на 270 градуса. А в предлаганите от MAN спецификации има и още редица опции.
MAN TGE се оборудва серийно с всички познати системи за сигурност и помощ на водача – ABS, ASR, ESC… Аварийната спирачка за предпазване от челен удар – EBA, помощникът срещу страничен вятър – CWA и асистентът за потегляне по наклон също са стандартно оборудване. В оборудването на тестовите TGE е включена и старт-стоп система. Освен че допринася за допълнителна икономия на гориво и за опазване на природата, тя e комбинирана със система за рекупериране на енергията от спиране, която се използва за зареждане на акумулатора.
Спокойно можем да кажем, че усещането, оборудването и удобствата в кабината на MAN TGE са като при лек автомобил. За първия български тестдрайв на MAN TGE избираме разнообразен маршрут, за да усетим по-пълно поведението на автомобила. При тестовете можеше да се усети, че двулитровият двигател притежава отлична динамика, а огромният въртящ момент от 410 Нм гарантира еластичност и голям запас на мощност. И механичната и автоматичната предавателна кутия са напаснати перфектно със силовия агрегат. По-малкият от двата тестови автомобила – TGE 3.180, бе натоварен с около 800 кг, но това по никакъв начин не се усети и не се отрази на пътното му поведение като динамика, стабилност и разход на гориво. И обратно – макар и с празен фургон, по-големият TGE 5.180 показа перфектна и плавна возия, напук на всеобщото схващане, че празен товарен автомобил вози некомфортно.
Повече за TGE и теста – в юнския брой на списание КАМИОНИ
Снежина БАДЖЕВА
Лъчезар АПОСТОЛОВ