Новият влекач за дълги разстояния IVECO S-Way е на българския пазар от средата на миналата година. А вариантът на S-Way с мощност на двигателя 500 к.с. е може би сред най-предпочитаните и е една от класиките в превозите на дълги разстояния. Точно такъв IVECO S-Way, с мощност на двигателя 500 к.с., имаше възможността да тества в средата на май на пътя в България списание КАМИОНИ. Влекачът бе предоставен от Булавто България – един от оторизираните вносители на марката у нас.
Обновената версия IVECO S-Way бе представена официално през 2023 г., когато италианският производител обнови наведнъж цялата си гама. Флагманът S-Way от Моделна година 2024 (MY 2024) дойде освен с обновен дизайн и с амбицията да предложи повече ефективност, свързаност на най-високо ниво, безкомпромисна сигурност и безопасност, върхов комфорт за водача и ниски разходи при експлоатация. Изпреварвайки събитията, още преди да сме разказали за теста, можем да обобщим, че целите са постигнати, а версията с мощност на двигателя 500 к.с. може да се окаже правилен избор за българските транспортни компании.
S-Way от MY 2024
През 2023 г. IVECO обнови наведнъж цялата си гама. Символната промяна стана новото лого на компанията, което стои високо на предната решетка. Начело на промяната, разбира се, е флагманът IVECO S-Way. Обновената предна решетка, по-голямото челно стъкло и цялостният аеропакет бяха част от промените във външния му дизайн. Моделът, както и цялата тежка гама получиха изцяло нов, разработен от бял лист мултигоривен двигател Cursor xC 13. Тринадесетлитровият, 6-цилиндров редови силов агрегат е мултигоривен, защото е напълно готов след малки промени за работа с метан и водород и с техните биоварианти.
Двигателят се произвежда от дъщерната компания на IVECO – FPT Industrial. Оборудван е с нов турбокомпресор, Common rail система с налягане на впръскване на горивото, увеличено до 2500 бара, олекотени цилиндрова глава и цилиндров блок, намалено вътрешно триене… Най-мощният вариант на Cursor xС 13 е с максимална мощност 580 к.с. и максимален въртящ момент от 2800 Нм и е подходящ за тежки мисии. Вторият по мощност вариант – с 500 к.с. и 2600 Нм въртящ момент, е идеален за постигането на ефективност при превози на дълги разстояния. Новата високоефективна моторна спирачка е с 30% по-ефективна и може напълно да замени ретардера в повечето мисии.
В дизеловия си вариант новият Cursor xC 13 предлага 2% повече мощност и 12% повече въртящ момент от предшественика си Cursor C13. Всичко това се дължи и на намаленото с около 10 на сто тегло на новия силов агрегат. За ефективността на силовата линия допринасят и 12-степенната автоматизирана предавателна кутия Traxon 12 Generation 2, както и трите възможни настройки на силовата линия. А GPS-базираното управление на усъвършенстваната силова линия осигурява до 10% икономия на гориво.
Простор и комфорт
Фокусът върху водача е довел до значителни подобрения в новата, най-голяма и най-просторна AS кабина, с която се оборудва S-Way. В новата кабина са надградени комфортът, ергономията, материалите в интериора. При представянето на обновената гама една от новостите бе системата от камери и екрани за обратно виждане Mirrorcams.
IVECO S-Way разполага и с ново подсилено предно въздушно окачване с увеличена до 9 тона товароносимост на моста.
Клиентите могат да персонализират своите IVECO S-Way с набор от нови опции. Гамата IVECO Way се оборудва с Full Level 2 Advanced Driving Assistance Systems, което е голяма крачка напред по отношение на безопасността и на комфорта при шофиране и съдържа много елементи на автономно шофиране.
Тестовият IVECO S-Way
За теста разполагаме с двуосен класически влекач IVECO S-Way AS440S50T/P-SF4T. Както показва означението, той е разчетен да тегли композиция с допустима максимална маса от 44 тона, мощността на двигателя е 500 к.с., а кабината ActiveSpace e най-голямата предлагана при модела.
При теста влекачът тегли полуремарке Krone, предоставено от CTE Трейлърс България, официален вносител на марката у нас. То е от най-продавания модел на германския производител – Profi Liner. Бордовото полуремарке е със собствено тегло 6098 кг. Оборудвано е с 4 реда алуминиеви лати, 100×25 мм. Трите моста Krone RONE са със 6-годишна удължена гаранция в рамките на ЕС, без ограничения в пробега. Гумите Michelin са с размер 385/65 R 22.5. Полуремаркето е оборудвано с PVC кутия за инструменти, от лявата страна зад третия мост, и резервоар за вода с вместимост 50 литра – от дясната страна.
Тестовият влекач S-Way е с колесна база 3800 мм, пневматично окачване на задния мост, дискови спирачки отпред и отзад, гуми с размер 315/70 R22.5. Предавателното отношение на главното предаване 2,17 пък е най-добрият избор за постигането на максимална ефективност при превози на дълги разстояния.
Както стана ясно, при тестовия влекач двигателят Cursor xC 13 е с втората най-висока мощност от 500 к.с., налична при 1690 об/мин на коляновия вал. Максималният въртящ момент е 2600 Нм при 843 об/мин на коляновия вал. Предавателната кутия е Traxon 12 Generation 2 и управлението ѝ работи съвместно с интелигентния GPS-базиран круиз контрол. Predictive Economy Cruise Control (IPECC), или прогнозиращ круиз контрол, поддържа зададената от водача скорост на движение, като същевременно на базата на прогнозни данни за маршрута, предоставени от GPS-базиран пътен картограф, се грижи за икономията на гориво и комфорта на пътуването. На практика следенето на релефа на терена по маршрута напред осигурява във всеки един момент от движението избор на оптимална предавка, предотвратява излишна смяна на предавките и естествено, пести гориво. Управлението на предавателната кутия включва и иновативните и полезни функции Shift Assistant, Roll Against Assistant и Reversing Assistant, които освен че пестят гориво, намаляват износването на елементите на трансмисията и спирачната система и улесняват работата на водача.
Силовата линия е с хидравличен ретардер. Тук може да се добави, че високоефективната моторна спирачка на IVECO, която е с максимална спирачна мощност от 530 кВт, много често е предпочитан вариант от клиентите на модела, защото така влекачът става по-лек, а това има добавена стойност при намаляване на разхода на гориво, като в случая няма компромис с безопасността.
Двата резервоара за гориво са с общ обем 1320 литра (770 литра + 550 литра). Влекачът е оборудван с пълен пакет от LED-светлини, пълен комплект спойлери и алуминиеви джанти, които допринасят за горивната ефективност и придават завършеност на стилния италиански силует.
Впечатляващ интериор
Първото, което впечатлява още с качването в кабината, е щедрото вътрешно пространство. Просторната кабина е с вътрешна височина над 2,10 метра и предлага много ниши за съхранение с голям обем – над челното стъкло, където може да се монтира и микровълнова фурна, под долното легло, където е наличен и премиум хладилник. В двигателния отсек пък има фабрично инсталиран независим паркинг климатик за оптимален комфорт на водача.
Удобствата продължават с отопляема седалка с пневматично окачване и многопосочно регулиране. Пред пътника откриваме сгъваема масичка. Комфортно е дори и горното легло, а уютът се допълва от амбиентно осветление.
На работното си място водачът попада в изцяло новия дигитален свят на IVECO. Арматурното табло е изцяло ново, приборният панел е дигитален с възможности за персонализация, на централната конзола има нов голям сензорен екран с множество функции за свързаност и богата информация за работата на системите на камиона.
Мултифункционалният волан е с възможност за регулиране, а от бутоните върху него се управляват изгледът на приборния, круизконтролът, озвучаването, телефонните обаждания… От дясната страна на кормилната колона е лостът за управление на предавателната кутия, а бутонът за електронната паркинг спирачка откриваме на централната конзола.
Всъщност единствената новост, която липсва в тестовия влекач, са камерите и екраните за обратно виждане на системата Mirrorcams. При предишни тестове сме се убедили, че тя работи перфектно, но сега ще разчитаме на традиционните огледала. Причината за това е, че тестовият влекач е регистриран за превози на товари по ADR по времето, когато камерите за обратно виждане не са били допустими.
На паркинга на Булавто България, до нашия S-Way обаче блести същият влекач, но с мощност на двигателя 460 к.с., снабден със системата от камери и екрани за обратно виждане Mirrorcams, която е стандартно оборудване при модела. Двата влекача са част от демонстрационния флийт на Булавто България. Готови са и очакват настоящи и бъдещи клиенти на марката, които могат да ги изпробват в реални условия и да се убедят в качествата им.
На пътя
За тестовия маршрут избираме потегляне от базата на Булавто България на западната дъга но софийския Околовръстен път по посока ГКПП Калотина. На кръговото кръстовище при отклонението за село Калотина правим обратен завой и се връщаме до Околовръстния път. На входното кръгово кръстовище поемаме надясно и обръщаме посоката на движение на кръговото кръстовище за Банкя. Така по маршрута имаме няколко кръгови кръстовища, двупосочен четирилентов път, магистрала, не особено сериозни наклони при изкачване и спускане. Времето е слънчево, но не много топло, асфалтът е сух, а трафикът – умерен.
Стартирането на двигателя е с бутон, ръчната спирачка, както казахме, е електронна. Още със стартирането на двигателя и потеглянето установяваме, че двигателят Cursor xC 13 на S-Way работи изключително тихо, дори при ускорение. Причината се крие в плавната му работа, перфектното напасване с предавателната кутия Traxon 12 Generation 2 и разбира се, отличната изолация на кабината. Директната видимост към пътя е перфектна заради по-голямото челно стъкло, а традиционните огледала дават отличен изглед и назад.
Водачът седи много удобно, позицията на волана може да бъде регулирана като при лек автомобил, седалката също е много „послушна“. Уредите за управление са ергономично разположени и са точно там, където очакваш да бъдат.
Ходът на композицията е плавен, като се усеща, че двигателят има предостатъчно мощност и не усеща наклоните, а предавателната кутия изрежда предавките неусетно – без забавяне и без усещащо се прекъсване на силовия поток. При достигане на крайцерската скорост от 90 км/ч Traxon 12 Generation 2 се „кротва“ на 12-а предавка, а двигателят „мърка“ с под 1000 об/мин. Разбира се, при напускането на Околовръстния път се движим, използвайки интелигентния круиз контрол. Настройването му е лесно от бутоните вдясно на кормилния кръг. От там нататък за водача остава само да дължи кормилото и да следи ситуацията. При нужда от спиране пък усещаме перфектната работа на моторната спирачка.
За сигурността на пътя се грижат авариен спирачен асистент с радар и камера отпред и радари отдясно, следящи за обекти в „сляпата“ зона. Долавяме и непрекъсната работа на LDWS – системата, следяща за неволно напускане на лентата за движение без подаден мигач.
Тук е мястото да се каже колко впечатляваща е перфектната работа на електро-хидравличното кормилно управление. Кормилното управление е изключително прецизно и отзивчиво, като държи стабилно зададената посока, без да изисква от водача постоянни корекции с волана. В същото време до водача достига необходимата обратна информация от пътя. Всичко това прави камиона много стабилен във всякаква пътна ситуация, а пък маневрирането при ниски скорости е изключително леко и лесно.
Изминаваме планираните километри неусетно и се прибираме в базата на Булавто България. А усещането е, че сме изпробвали един наистина премиум влекач за дълги разстояния – точно какъвто се очаква да бъде един IVECO S-Way – модерната италианска класика в жанра.
Четете и в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg. Видео от теста очаквайте в канала на БТП в YouTube и в профилите ни в социалните мрежи – Facebook и LinkedIn.