Stellantis продължава да работи за подпомагане на прехода към електромобилност. В сътрудничество с френския специалист по конверсии – Qinomic, автомобилната група представя решение, което позволява пълното преоборудване на лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене в напълно електрически превозни средства.
Конверсиите ще се предлагат от подразделението Stellantis Pro One, което е специализирано за бизнес клиенти. Stellantis и Qinomic работят по подобно решение за конверсии от 2022 г. – и сега то е готово за пазара. Новата технология първоначално ще се предлага във Франция за средно големи модели ванове като Fiat Scudo, Opel Vivaro, Peugeot Expert и Citroën Jumpy.
Проектът е разработен съвместно с SUSTAINera – звено на Stellantis, фокусирано върху циркулярната икономика. Опцията за преоборудване е предназначена да бъде рентабилна и устойчива алтернатива на закупуването на ново превозно средство. Собствениците на вановемогат да модернизират съществуващите си модели според най-новите стандарти, да намалят въздействието върху околната среда и едновременно да удължат експлоатационния живот на своите превозни средства.
Конверсията включва цялостна замяна на над 200 оригинални компоненти. Демонтираните части – като двигателя, скоростната кутия и изпускателната система – ще се премахват от Gruau, производител на каросерии за автомобили за работа. След това те се връщат към Stellantis и се тестват, обновяват и използват повторно в центъра за циркулярна икономика SUSTAINera Circular Economy Hub, в Мирафиори, близо до Торино.
Qinomic ще получава новите части, като батерията и електродвигателя, които превръщат дизеловия ван в електрически, директно от Stellantis. Според френското автомобилно списание L’Argus, автомобилната група ще предлага гаранция от осем години или 160 000 километра.
Това означава, че всички превозни средства, произведени след 2016 г. от четирите споменати модела, ще могат да бъдат преоборудвани. Двигателят е със 100 кВт мощност. Има избор между батерия с 50 или 75 кВтч, осигуряващи пробег с едно зареждане съответно 230 или 330 километра. С възможност за бързо зареждане със 100 кВт DC, преоборудваните автомобили могат да се заредят до 80% за 30 минути (с 50 кВтч батерия) или за 45 минути (с 75 кВтч батерия) на бързи зарядни станции.
Stellantis определя решението като „печелившо за всички“ – както за околната среда, така и за икономиката. То съчетава високи технически стандарти с целта за намаляване на CO₂, и подкрепя стратегията на Stellantis за декарбонизация и насърчаване на кръговата икономика.
Въпреки че цената за преоборудване все още е по-ниска от тази на нов електрически ван, тя остава сравнително висока: преоборудването на дизелов Jumpy в електрически Jumpy от Qinomic струва 33 000 евро + ДДС във Франция при избор на голямата 75 кВтч батерия и 25 000 евро + ДДС при малката 50 кВтч батерия. Във Франция обаче могат да се комбинират няколко типа субсидии, което на практика намалява крайната цена до 10 000 евро (за 50 кВтч) или 18 000 евро (за 75 кВтч). Това е значително по-малко от закупуването на нов ë-Jumpy XL със 75 кВтч батерия за 41 400 евро + ДДС (цена във Франция).