Доминират продажбите на влекачи за международен транспорт, засилва се търсенето на строителни машини. Сто продадени повече тежки камиона при общ годишен пазар под 700 броя е сериозен ръст.
Доминират продажбите на влекачи за международен транспорт, засилва се търсенето на строителни машини. Сто продадени повече тежки камиона при общ годишен пазар под 700 броя е сериозен ръст.
(за повече информация вижте таблицата)
Почти всички вносители както на камиони, така и на прикачна техника отчитат повече или по-малко увеличение на продажбите. Най-сериозен е ръстът при MAN – като бройки и проценти, задържане на същите нива се наблюдава при Scania и Mercedes-Benz. Има и леко раздвижване на продажбите на нови автомобили за вътрешен транспорт.
И за да е по-вярна оценката на тенденциите на пазара и тя да е от различни гледни точки, списание КАМИОНИ даде думата и за кратък коментар от страна на представители от различните вносители.
Традиционният ни обзор в началото на всяка година на пазара на нови товарни автомобили в България се базира на данни за доставените през годината превозни средства, получени чрез пряко допитване до ръководителите на фирмите, които внасят или представляват в България производителите на камиони. Към цифрите, отразени в таблицата, можем да добавим следните пояснения.
През изминалата 2004 г. Еврокамион ЕООД (единствен официален представител на германския концерн MAN Nutzfahrzeuge AG в България) продаде 114 нови автомобили MAN. Това е 90% увеличение в ръста на продажбите на фирмата само за една година. Една от основните причини за това е и представянето в началото на годината на новия двигател D20. Не без значение за тези добри резултати са и разнообразните лизингови условия, предоставяни от Еврокамион.
Зад цифрите, предоставени от Балкан Стар, стоят следните конкретни марки: MB Vito – 56 броя, MB Sprinter – 145, MB Vario – 3, MB Atego – 3, MB Axor – 13, MB Actros – 189, Unimog – 1. От общо 203 продадени автомобила над 16 тона (Axor и Actros) 130 са регистрирани на СОМАТ. Оттук идва и лекият спад в общите продажби на тежки камиони на Балкан Стар, защото през 2003 год. на СОМАТ са доставени 162 автомобила Actros.
Дадените в таблицата данни за Renault Trucks са комбинация от продажбите на две фирми – Промобил и Витоша Тръкс. Ето как те са разпределени между двете фирми. В сегмента между 3,5 – 6,5 тона активна е била само Промобил и всичките отчетени 17 продажби на нови автомобили са нейни. Промобил е продала още 2 нови камиона в категорията от 6,5 до 16 тона и 4 бр. в категорията над 16 тона. Витоша Тръкс отчита следните доставени нови автомобили на крайни клиенти в България през 2004 г. – 1 брой Renault Midlum 220.16, 5 броя Renault Magnum 440, 4 броя Renault Magnum 480, 2 броя Renault Premium 320, 5 броя Renault Premium 420, 1 брой Renault Kerax 420.34 6×6 и 3 броя Renault Kerax 400.34 6×4. Автомобилите, договорени през 2004, но с предстояща доставка през 2005 са изключени. Справката не включва и износ, осъществен от Витоша Тръкс.
Scania запазва приблизително нивата си на продажби от 2003 г. Представителството на Volvo в България е единственото, което ни предоставя информация освен за общите продажби и как те са разпределени по месеци. Логично най-много са доставките през октомври – 19 на брой, а най-слабите месеци са януари, юни и юли. Традиционно най-продаван си остава моделът FH 12. Volvo запазва пазарните си дялове, като цяло присъствието й на пазара остава традиционно и стабилно.