104 броя повече продадени автомобили над 18 тона
Как върви пазарът на товарните автомобили в България знаят най-добре тези, които ежедневно се опитват да продадат нещо на него, т.е. това са представителите и дилърите на най-големите производители на товарни автомобили. Затова, за да представя пазара, реших да дам думата на представители на „големите“.
104 броя повече продадени автомобили над 18 тона
(за повече информация вижте таблицата)
Ето и техните мнения
Георги Загоров, ЮБН Ауто, вносител на DAF:
Няма увеличение на пазара. Всички транспортни фирми, които искат да останат конкурентоспособни, се опитват да купят нови камиони, но фирмите с такива възможности не са много. От разпределението на СЕМТ – разрешителните не се видя стимул за тези, които си купиха най-съвременни автомобили Евро-3. За съжаление по този начин не се толерира модернизирането на парка, а се стимулира закупуването на автомобили втора употреба.
Валери Хаджийски, представителство на IVECO в България:
При IVECO секторът „Индустриални превозни средства", т.е. това са автомобилите над 3,5 тона, реагира обратно на цялата негативна пазарна обстановка. Това се вижда и от ръста на продажбите ни. Причините: или превозвачите предчувстват увеличаване на товари и някакво положител- но развитие, или конкуренцията ни не се е организирала както трябва. Както неотдавна писа и Български Транспортен Вестник, добрият камион е този, за който има лизинг. Е, IVECO предложи добри лизингови условия и резултатите са налице.
Радослав Карабоиков, Еврокамион, вносител на MAN:
Според мен на пазара има тенденция към стабилизация, към изясняване на играчите, което неминуемо ще е последвано от слаб ръст.
Огнян Данов, ProMobile, вносител на Renault:
Пазарът запазва нивата от предишната година, няма особено развитие.
Ингемар Венгрен, Volvo България:
Продажбите се увеличават и клиентите стават по-зрели, те не вярват на елементарни обещания, а търсят качество както на автомобила, така и на обслужването. По броя на запитванията, по това, от какво се интересуват клиентите, и от разговорите си с тях забелязвам положителни сигнали, които ще доведат до още повече продажби през настоящата година.
Милчо Милчев, Scania България:
Първо, за пазара са характерни постоянни трудности от нормативна гледна точка. Със заповедта за СЕМТ-разрешителните не бе избран оптималният вариант на разпределение на СЕМТ-овете между Евро-2 и Евро-3. При по-добро разпределение България можеше да получи с 30% повече СЕМТ- ове. Второ, липсата на товари и ниските навла определено затрудняват пазара. Въпреки това българските превозвачи се стараят да са в крак с европейските изисквания и полагат неимоверни усилия за подновяване на парка. Затова и резултатите са по-добри от миналата година, но не трябва да се забравя, че една страна като България – с традиции в международния транспорт, трябва да обновява парка си с 1000 автомобила годишно, за да остава конкурентоспособна на международния пазар.
Изводите
са ясно очертаващи се. При всички случаи стабилизация, а тези, които са били по-успешни през 2001 г., очакват ръст и през следващата. На практика обаче, като сравним данните от миналата година, предоставени ни от същите тези вносители, ръстът на пазара на тежките – над 18 тона, е 54%. Цифра, която никак не е за пренебрегване. Най-сериозен е процентно ръстът при IVECO и Volvo. Общо мнение е, че по административен път трябва да се стимулират тези превозвачи, които купуват най-новото, а именно автомобили Евро-3.