26.26 – доайенът на парните локомотиви на БДЖ, които са още в строя, ще тегли атракционни композиции на Лазаровден.
Ден преди Цветница почитателите на парната тяга в железниците ще имат възможност да пътуват „като едно време“ от София до Банкя и обратно със специалната композиция от три пътнически вагона, теглени от най-стария действащ ветеран – 26.26, който е произведен в Касел, Германия през 1908 година от Henshel und Sohn със заводски № 9073.
Композицията ще направи два курса до Банкя и обратно. Първият ще потегли от софийската Централна гара в 9:00 и след 43 минути ще пристигне в Банкя, откъдето в 11:10 ще потегли към София. Предвидено е второто пътуване да започне в 13:50 от София и също след 43 минути, в 14:32, композицията да пристигне в Банкя. Обратният курс към София е насрочен за 16:00.
Престоят на влака в Банкя е достатъчен за кратка разходка в градския парк, където може да бъде разгледана реставрираната Централна минерална баня с прекрасната ѝ архитектура, както и обособеното място за културни събития в живописния парк „Ротонда“. Двупосочните билети струват 35 лева за възрастни и 17,50 за деца до 10 години.
Парният локомотив 26.26, произведен през 1908 година, е от многолюдното семейство на 53 локомотива, доставени в България в периода 1901 – 1909 година. Произведени са от четири различни компании в Германия и Австорунгария:
- Hanomag, Хановер – 8 бр./1901 год. + 8 бр./1908 год.;
- J.A. Maffei, Мюнхен – 6 бр./1904 год.;
- G. Sigl, Виена-Нойщат – 10 бр./1906 год.;
- Henschell und Sohn, Касел – 13 бр. през 1908 год. и 8 бр./1909 год.
Добре изпълнени за времето си, непретенциозни и с просто обслужване, те служат много дълго в БДЖ. Теглили са товарни композиции, използвани са за маневри, в спомагателни и ремонтни дейности по цялата ни жп мрежа, при строителството на жп линии (Долно Камарци – Сопот, Ловеч – Троян, Перник – Волуяк). През войните са експлоатирани и извън сегашните предели на страната. С изключение на изгубените през Първата световна война се използват пълноценно до първата половина на 30-те години. Между 1933 и 1935 са бракувани 17 броя, а 7 от тях впоследствие са възстановени. Останалите в строя 31 локомотива от 1 май 1936 година получават ново означение на серията – 26.00. Между 1945 и 1950 година по тях се правят съществени подобрения.
През 1953 година 26.26 е изваден от експлоатация и предаден на ДМЗ „Ленин“, Перник, където продължава да работи. След 60 години експлоатация, през 1968-а е отново в БДЖ. Съхранява се в депо Плевен, а от 1979 г. – в локомотивното депо София. Възстановен като действащ музеен локомотив през 1989 година и голямата заслуга за това е на инж. Димитър Деянов. Повторно реставриран. Истински подвиг е поддържането на такива машини предвид използваните различни технологии, материали и оборудване.