Започна същинското състезание за всички. Първият етап Биша – Биша включва преход от 86 километра и 413 км скоростни изпитания.
Преходът е от Биша до старта, а изпитанието започва със спускане на юг с множество кривулици, след което основната насока на трасето е на север, отново към Биша, пак с немалко промени на посоката на движение. Най-високата част на трасето, което е с надморска височина между 1100 и 1700 метра, е малко преди средата на етапа. Разнообразният терен изисква постоянно адаптиране към различните условия. Около средата на етапа навигацията е трудна поради безбройните кръстосвания на следи от превозни средства. Хладнокръвието и вярната ориентация са решаващи.
Прилагат ли стратегически хитрости екипажите на камионите
На километър 213 победителят от 2024-а Мартин Мацик, № 600, бе с 31 секунди по-бърз от Митчел ван ден Бринк, № 602. Само след 31 километра нидерландецът, чийто камион е подготвен от екипа на Мацик, вече имаше преднина от над 02:30. След още 44 километра преднината на Ден Бринк младши набъбна с още една минута. На финала на етапа той бе първи, с време 05 ч 11:09 . Втори, на 01:40 от победителя финишира Алеш Лопрайс, № 601, също с Iveco, но от отбора на Де Рой. Трети остана Мацик, на 02:29 от победителя. Четвърти е чешкият екипаж с пилот Солтис, № 604, Tatra, но на 08:18 минути. Хегемонията на Iveco потвърди с петото си място литовецът Вайдотас Зала, № 605, останал на 22:27, който има проблеми и изостана с около 24 минути между 213 и 244 километър.
Другите петима в Топ 10 за съботния ден са екипажите с пилоти Белина, № 608, Де Гроот, № 610, бащата на победителя – Мартин, № 606, Коолен, № 603 и Ван ден Хьовел, № 615. Единствено последният екипаж не е с Iveco и то подготвено от MM Technology, а със Scania.
Прологът донесе първото отпадане в петък: мотоциклетист, който падна, счупи китка и бе с мозъчно сътресение. Според официалния сайт ралито са напуснали германецът Бюлер, № 14, от заводския отбор на Hero и индусът Ноа Харит, № 20 от заводския отбор на Sherco.
Австралиецът Сандерс, № 4, от фабричния отбор Red Bull KTM продължава силното си начало и спечели и Етап 1 с време 04 ч 41:27 и убедителна преднина от 02:04 пред Брабек, № 9, титуляр в Monster Energy Honda HRC. Рос Бранч, № 1, световният W2RC шампион в категорията е трети, с време 04 ч 43:53. На 04:07 след него етапа завърши съотборникът и сънародник на Брабек Скайлър Хоуес, № 10, следван на 35 секунди от друг съотборник – испанеца Шарейна, № 68. Следващите петима в Топ 10 са със сериозни изоставания от победителя в етапа: Л. Бевавидес, № 77 от отбора Red Bull KTM е на 10:02, Кинтанила, № 7 и Ван Беверен, № 42, и двамата в отбора на Honda, са на 11:06 и на 14:44. Начело във временното класиране е Сандерс, следван от Брабек, Бранч и Хоуес.
Автомобилистите бяха по-бързи от мотоциклетистите, а сочените фаворити от двата отбора, около които най-много се шуми, все още не показват очакваната форма. Част ли е това от плановете на опитните стратези Ал-Атиа, Сайнц и Льоб, които разчитат да вземат инициативата в „48-те часа по часовник“ в неделя и събота, или вече ги носи вълната от млади и много напористи състезатели ?
Себ Льоб спря малко преди финала на специалния етап, за да се увери, че няма да бъде между тези, които ще потеглят първи в 48 часа Chrono в неделя. „Решихме да спрем за няколко минути накрая, да загубим малко време и да не бъдем първи утре“, сподели французинът на финала. „Всички играха една и съща игра…трябва да изчакаме и да видим точната ни позиция в класирането.“
Отговор на въпросите ще получим едва след финала на Dakar 2025, като не забравяме, че освен качествата на екипажите и техните машини голяма роля има и късметът. Така или иначе факт е, че изключително опитните бойци Ал-Атиа, № 200, Dacia, саудитецът Ал-Раджи, № 201 и Себ Льоб, № 219, са 20-и, 21-и и 22-и в етапа, на 10 минути и половина от днешния победител Шишери, № 202, X-RAID MINI JCW TEAM. Летящият французин, чието етапно време е 04 ч 35:53, изпревари с 50 секунди Сет Кинтеро с Toyota, № 204 и с 63 секунди южноафриканеца Вариава, също с Toyota. Само с една секунда по-бавен бе чехът Прокоп, № 221, а испанката Кристина Гутиерес, № 212, отсрами отбора Daciasandriders с петото си място, оставайки на 01:28 след победителя в етапа. Португалецът Ферейра, № 240, съотборник на Шишери, завърши шести, на 01:53 от водача и на 39 секунди преди К. Сайнц, № 225, Ford Raptor. Мораес, № 203, Toyota, Тоби Прайс, № 231 и вчерашният победител Латеган, № 211 са останалите, които влязоха в Топ 10 на първия етап. Бацюшка, № 210, четвърти в пролога, бе принуден да спре към км. 210 за около 15 минути заради проблем с механиката на автомобила му.