Докладът на IRU за недостига на шофьори за 2023 г. установява, че незаетите позиции за шофьори на автобуси се увеличават в Европа. Прогнозите ще се влоши значително за следващите пет години, ако не се предприемат решителни действия.
Недостигът на шофьори на автобуси расте главоломно в Европа. Към момента има 105 000 отворени позиции, което е 10% от общия брой на професионалните шофьори. Това е увеличение с 54% от 2022 г. насам, което засяга и милиони потребители.
Ръстът на автобусния сектор след COVID пандемията е увеличило и търсенето на шофьори, като над 80% от операторите са изправени пред сериозни или много сериозни трудности при запълването на позициите. Проблемът е особено остър за регионалните автобусни услуги, автобусите за курсове на дълги разстояния и туристическите автобуси.
Генералният секретар на IRU Умберто де Прето посочва: „Транспортните компании в цяла Европа буквално се борят да намерят шофьори. Множество услуги вече са спрени поради липсата на шофьори.“
„Недостигът на шофьори на автобуси се е увеличил с 54% от миналата година, но това, което е още по-притеснително, е ниският процент на млади хора, които навлизат в професията в сравнение с високия процент на по-възрастните шофьори, които се пенсионират“, добави той.
Над 330 000 шофьори на автобуси ще се пенсионират през следващите пет до десет години, докато процентът на новодошлите е значително по-нисък.
Без решителни действия за привличането и задържането на шофьори, в Европа може да има повече от 275 000 незаети позиции за шофьори на автобуси до 2028 г.
Постоянни демографски колебания
Само 16% от шофьорите на автобуси са жени, което е под средната стойност, както за цялата транспортна индустрия (22%), така и за работещото население в ЕС (46%). Професията е и застаряваща. По-малко от 3% от шофьорите на автобуси в Европа са на възраст под 25 години, докато над 40% са над 55 години.
„Професията шофьор на автобус предлага възможност за намаляване на младежката безработица, като същевременно увеличава броя на заетите. Правителствата и индустрията трябва да работят заедно, за да обезвредят тази демографска бомба със закъснител“, каза Умберто де Прето.
Улесняване на достъпа до професията
В много европейски страни минималната възраст за шофиране за превоз на пътници е между 21 и 24 години. Разликата „от училището до волана“ е ключова пречка за привличането на нови шофьори. Минималната възраст за шофиране трябва да бъде намалена в отделните държави без съпътстващи ограничения за изминато разстояние, като например ограничението за максимум 50 км.
Да станеш шофьор е и скъпо „удоволствие“ поради високите разходи за лиценз, обучение и застраховка. Например в Германия получаването на лиценз за водач струва средно 9 000 евро, или над четири пъти минималната месечна заплата.
„Влизането в професия, която е основна услуга за милиони европейски граждани, трябва да бъде улеснено от регулаторите, а не блокирано“, каза Умберто де Прето.
Шофьори от трети страни
Европа има застаряващо население и резерв от работна ръка, който може да не е достатъчен, за да покрие недостига на водачи. Държавите с излишък от професионални шофьори също биха могли да помогнат за покриване на празнината, смята IRU. В момента само 5% от шофьорите на автобуси в ЕС не са граждани на ЕС. И достъпът на квалифицирани шофьори от трети държави до професията в Европа следва да бъде улеснен.
Докладът за недостига на шофьори за 2023 г. в сектора на товарния транспорт ще бъде публикуван по-късно този месец.