По-безопасен и по-стабилен на пътя от Renault Kangoo, но и по-скъп с 8–9% от своя френски първообраз – това е възможно най-краткото описание на най-новия лекотоварен модел на Mercedes. Първите късметлии, които имаха възможност да тестват Citan в напълно завършен вид цял месец преди официалната му премиера на изложението IAA, бяха членовете на журито International Van of the Year. Какво показа тестът в Копенхаген, ще разберете от следващите редове
По-безопасен и по-стабилен на пътя от Renault Kangoo, но и по-скъп с 8–9% от своя френски първообраз – това е възможно най-краткото описание на най-новия лекотоварен модел на Mercedes. Първите късметлии, които имаха възможност да тестват Citan в напълно завършен вид цял месец преди официалната му премиера на изложението IAA, бяха членовете на журито International Van of the Year. Какво показа тестът в Копенхаген, ще разберете от следващите редове
Mercedes наистина разчита изключително много на Citan – по този въпрос няма спор, ако ще и само заради простия факт, че посещението ми в Копенхаген беше в отговор на четвъртата поред покана от Mercedes само през последните шест месеца. Щутгартският производител поставя акцент върху този модел неслучайно. През последните десетина години категорията на компактните градски ванове се разви от малка ниша до най-големия лекотоварен сегмент в Европа с около 700 000 бр. годишно.
Какви са причините за този бърз растеж? Навсякъде по света, включително и в Европа, градското население се увеличава непрекъснато, поставяйки нови предизвикателства пред бизнеса. Всички тези хора имат нужда от храна и услуги и все повече от тях правят поръчките си онлайн.
Това нямаше да бъде проблем, ако възможностите за изграждане на складове в градовете бяха неограничени или пък ако достъпът на големи автомобили за дистрибуция беше безпрепятствен. Тъй като обаче в повечето европейски градове това не е възможно, а и общинските власти налагат все по-строги ограничения към достъпа на стари автомобили с високи нива на вредни емисии в централните градски части (това е така навсякъде другаде, но не и в България), градската дистрибуция започва да се извършва все по на дребно и става все по-сложна.
Всичко това принуждава потребителите да избират ванове с оптимален размер – не по-големи, отколкото им е нужно за целите на ежедневната работа. Копенхаген е идеален пример за това, как трябва да бъде организиран трафикът в един модерен европейски град. Ето например какво трябваше да свърша аз със Citan за един работен ден:
1. Доставка на офис консумативи за Kofoed Skole – организация с идеална цел, която осигурява подкрепа за хора в неравнопоставено положение / Kofoed Skole организира обучения, семинари, събиране на стари дрехи, мебели, книги и др. от 1928 г. насам / Адрес: Nyrnberggade 1, 2300 Copenhagen.
2. Доставка на тор за Flora Danica Blomster (FDB) – магазин за цветя, създаден преди 15 години / Семейният бизнес на FDB не се разраства, но все пак оцелява в условията на криза / Адрес: Amager Landevej 20, 2770 Kastrup (предградие на Копенхаген).
3. Доставка на аварийни конуси за Strokobenhavns Koretekniske Anlaeg (SKA) – център за обучение по безопасно и икономично шофиране / SKA започва дейността си през 1989 г., след което непрекъснато разширява асортимента от съоръжения поради увеличаващото се търсене / Адрес: Amager Landevej 282, 2770 Kastrup.
4. Доставка на дърводелски инструменти за Blendwerk s.m.b.a. Собствениците Якоб и Якоб са превърнали мечтата си в реалност през 2005 г., създавайки малък дърводелски цех с идеята да се превърнат в поредните датчани, диктуващи модата в мебелния дизайн / Адрес: Islands Brygge 93, 2300 Copenhagen.
5. Доставка на хлебчета за Skyline / Хотдогът е популярен в Дания още от 1920 г., когато местните жители са започнали да го наричат Polser / Мобилните щандове на Skyline са едни от най-популярните места за бързо хранене в Копенхаген, затова редица компании осигуряват на служителите си ваучери за Skyline / Адрес: Islands Brygge 93, 2300 Copenhagen.
Скромна програма, няма що! Все пак нямаше от какво толкова да се оплаквам, тъй като колегите ми бяха натоварени от Mercedes с още по-тежък график. Някои успяхме да се справим навреме със задачите си, други – не. За всички обаче стана ясно, че Citan си върши работата перфектно. Също като Kangoo, ще допълнят мнозина…
Същите като на Kangoo са двигателите, предавателните кутии и товарните характеристики. Почти всичко останало е различно – предницата, окачването, таблото, седалките, оборудването. Както лесно би могло да се предположи, повечето промени са за добро. Седалките например са значително по-комфортни, а оборудването е по-богато.
За таблото може да се поспори, а окачването и пътното поведение подлежат на проверка само на полигон. За късмет по време на теста (благодарение на гореспоменатата фирма SKA) имах възможност да изпробвам Citan и в гранични режими. Факт е, че наклоняването на каросерията му в завои и управляемостта му са оптимизирани спрямо Kangoo. Най-интересното обаче е, че тази стабилност не е постигната за сметка на комфорта. Германският ван вози точно толкова меко, колкото оригиналът на Renault.
Освен на по-елегантен дизайн и на чисто обективни фактори като наличието на адаптивна система ESP в стандартното оборудване на Citan, Mercedes има още един необорим довод в своя полза: висок имидж. Не че реномето на Renault Kangoo e ниско, напротив – щутгартските специалисти признават, че френският модел е един от най-добрите на пазара. Въпросът е, с каква марка предпочитате да ви свързват вашите клиенти – с Renault или с Mercedes?
Последното поколение на Kangoo е на пазара вече от четири години, така че не виждам смисъл да изброявам надълго и нашироко предимствата на неговата платформа. Затова съвсем накратко: разнообразие от три дължини на каросерията (от 3,94 до 4,71 м), три нива на полезния товар (от 500 до 800 кг), товарен обем от 2,4 до 3,8 м3, четири двигателя (три дизелови с мощност от 75 до 110 к.с. и един бензинов със 114 к.с.), 5- и 6-степенни механични предавателни кутии, среден разход на гориво до 4,3 л/100 км, емисии СО2 – само 112 г/км!
Повече от това може да иска само Mercedes. Уверен съм, че щутгартският
производител няма да се задоволи само с корекции по Kangoo, а скоро ще инвестира в разработката на свой собствен малък ван (най-вероятно отново в сътрудничество с Renault, но с много по-активно участие от страна на Mercedes).
На този фон Citan изглежда като лек сондаж на възможностите на пазара да поеме компактен ван, какъвто не е имало никога досега – по-качествен и по-добре оборудван от всички останали. Както често се случва в живота обаче, временните решения лесно могат да се превърнат в традиции. А конструкторите на Mercedes са майстори в създаването на традиции.