Шубайтах-Шубайтах… Може да звучи и като приятен припев, но бе последната крачка към финала на Dakar 2025. 61-километровото скоростно изпитание не дава възможност за постигане на големи разлики, стига някой да не закъса много или да не отпадне.
В най-тежката категория се потвърди правотата на приказката за власите, които се давят накрай Дунава. Жалко, че потърпевш се оказа чешкият екипаж с Tatra, № 604 и пилот Мартин Солтис, който до последните два етапа стабилно заемаше четвъртото място. След тежките проблеми в Етап 11 днес камионът му остана неподвижен при км. 19, след повече от 30-минутно спиране заради нерешим проблем с механиката.
Победата в етапа грабна Лопрайс, № 601, който изпревари Митчел ден Бринк, № 602 с 10 секунди. Трети е Зала, № 605 на 02:19. Водачът Мартин Мацик, № 600 предпочете да не рискува неоправдано, предвид огромната му преднина пред № 602, и като финишира четвърти, на 03:58, „подпечата“ втората си победа.
Крайното класиране в категорията: Мацик, 58 ч 42:58, ден Бринк-младши на 2 ч 21:13, Лопрайс на 2 ч 26:43, Коолен, № 603, на 06 ч 14:42, Зала, на 07 ч 14:42, ден Бринк баща, № 606, на 7 ч 50:43. Следват Р. де Гроот, № 610, на 12 ч 05:21, Аня ван Лоон, № 613, на 15 ч 02:00, Вратни, Tatra, № 611 и Уйлям де Гроот, № 616. В доминирания от Iveco почти едномарков шампионат Мацик, при поредната си, втора победа, не само отново се представи по-успешно от участващите под знамето на Де Рой, но и камионите, подготвени от MM Technology, завършиха на 1, 2, 4, 6, 7 срещу трето, пето и осмо на машините на Де Рой.
Даниел Сандерс е вторият австралиец, победил в Дакар, след двете титли, спечелени от Тоби Прайс през 2016 и 2019 година. Нова етапна победа на Дохърти, № 22, последна за Dakar 2025, който спечели с време 54:11, изпреварвайки Ван Беверен, № 42, Ебстер, № № 96, Шарейна, № 68 и словака Свитко, № 142. В годината, в която видяхме значителна смяна на поколенията в тази категория, Сандерс, който се състезава за Red Bull KTM Factory Racing, донесе нова, 20-та титла на КТМ. Времето, с което спечели титлата през тази година, е 53 ч 08:52. На 08:52 от него е испанецът Тоша Шарейна, с Honda, третото място на подиума заслужи Ван Беверен, на 14:46. Повторение на марките при следващите трима: четвърти, с КТМ е Л. Бенавидес, № 77, на 22:16, следван от пилотите на Honda Брабек, № 9, на 29:50 и Хоуес, № 10, на 42:44.
В категорията автомобили Мораес, № 203 бе най-бърз днес (54:14), следван на 01:33 от Ал-Атиа, № 200 и на 02:11 от Латеган, № 211, който пък изпревари точно с 1 секунда Екстрьом, № 226. Както очаквахме, на това късо трасе бе малко вероятно някой от фаворитите да измести друг и етапът потвърди това предположение. Много заслужено Язид Ал-Раджи, № 201 с Toyota и навигаторът му Тимо Готшалк са новите победители в категорията. Времето на шампионите е 52 ч 52:15. Южноафриканецът Латеган, № 211, също с Toyota, който продължително водеше във временното класиране, остана втори, на 03:57, поради липсата на опит в дюните. Трети, на 20:21 е Матиас Екстрьом, № 226, с Ford M-Sport, който не допусна Ал-Атиа да го изпревари. Миналогодишният победител Ал-Атиа, № 200 с Dacia остана четвърти, на 23:58. За Ford M-Sport е и петото място, спечелено от Гътри, № 228, на 1 ч 02:10. Шестото място спечели „старата муцуна“ Серадори, № 208, на 1 ч 12:04. Другата Dacia, останала в състезанието, на испанката Гутиерес, № 212, е извън първите 40, на 38 ч 44:31 от победителя.