За никого в транспортния бранш не е тайна недостигът на професионални водачи. И все пак за DISCORDIA работят почти 2000 водачи и броят им продължава да се увеличава. Какво предлага компанията на водачите си, как успява да ги задържи? По тези и други въпроси разговаряме с Лъчезар Стоилов.
Лъчезар Стоилов е мениджър отдел „Управление на водачи“. Работи в DISCORDIA от 13 години, като преди това е заемал позиции като флотен мениджър и супервайзър на екип на флотни мениджъри. В момента управлява 46 човека, разпределени в няколко екипа – „Управление на водачи“, „Набиране на водачи“ и „Подпомагане на водачи“.
– Лъчезар, какво е да си професионален шофьор в DISCORDIA?
– Да си шофьор като цяло е голяма отговорност, тъй като това е една от най-тежките и рисковани професии. Носиш отговорност както за своя, така и за живота на околните. Професията също така е свързана с много лишения и компромиси. Но да си шофьор в DISCORDIA e и гордост, тъй като работиш в най-голямата българска транспортна компания, която вече разполага с почти 2000 шофьори и с най-младата флота от над 1500 камиона в България. Компания, която винаги е лидер във възнагражденията на водачите и в условията, които гарантира.
– Защо, ако съм професионален водач, да избера DISCORDIA?
– DISCORDIA е най-голямата българска транспортна компания, която е лидер на Балканите и в Европа и се разпознава от всички водачи. Почти невъзможно е да си международен шофьор и да нямаш поне 2 – 3 познати и приятели, които работят при нас. Най-голяма част от назначенията ни идват точно от препоръките на нашите водачи, които ни припознават като открит и коректен работодател. Винаги сме се стремили нашите водачи да получават най-добрите работни условия, и то не само финансови. Разбира се, шофьорите знаят, че за да гарантираме високите възнаграждения,изискваме от тях повече, отколкото на другите места. Точно тези допълнителни усилия, които те полагат, ни дават възможността да бъдем лидери и да предлагаме винаги най-доброто за тях. Основното ни конкурентно предимство пред всички останали фирми, което е и стимул за допълнителен бонус към възнаграждението, е разходната ни норма. Това мотивира шофьорите ни да полагат малко повече усилия и над 80% от тях се справят отлично и постигат високи резултати. Останалите 20%, които не успяват по различни причини, пък получават едва 4 – 5 евро на ден по-малко.
– Вашата компания е с най-голям ръст на служителите сред 100-те най-големи работодатели в страната. Как успявате да привличате, мотивирате и задържате такъв голям брой водачи, имайки предвид недостига на пазара?
– Всъщност ръстът на компанията като брой служители е най-голям именно при международните ни водачи. За 2022 година сме нараснали с над 400 шофьори. От една страна, този ръст се дължи на високата ни активност и събития, които правим за набирането на водачи. Опитваме се да бъдем максимално близо до всички кандидати, като правим обиколки из цяла България под формата на Roadshow и лични срещи, чрез които заинтересованите могат да получат информацията от първо лице, а за местата, които не можем да посетим, прилагаме максимална гъвкавост и правим дори онлайн интервюта.
От друга страна, се опитваме да подаваме ръка на хората без опит. При нас те могат да получат обучение и да развият професионални умения, без да се налага да бъдат обвързани с дълги договори за работа с неустойки. Предстои стартирането и на Академия за водачи, където ще се опитаме да подсигурим още по-добро обучение и да откликнем на всички желаещи, които към момента не успяваме да наемем. Все пак трябва да се вземе предвид и сериозният глад за кадри (в глобален пазар се говори за недостиг от 200 – 300 хиляди души) и няма как да разчитаме само на вход на готови шофьори. Полагаме усилия и в задържането на водачите, а това става чрез гъвкави политики на управление и показване на уважение към тях. Гъвкавостта е под формата на избор на дестинации за пътуване, различни периоди на ангажираност на пътя и ползване на почивки между курсовете. В променящата се среда се опитваме да отговаряме на динамиката и да предлагаме повече от нашите конкуренти, например имаме шофьори, които работят половин година на „прави курсове“, а през другата част от годината на „вътрешно“, като дори продължителността на работа и почивка са предварително договорени, така че и двете страни да са удовлетворени.
Уважението към нашите водачи е ключово в DISCORDIA, затова в момента разработваме програма за включването им в акционерната структура на компанията, която ще е факт до края на годината и ще ни отличи като единствената транспотно-логистична компания, която ще даде възможност водач да стане акционер в нея. Скоро тази програма беше разширена и за служителите ни в офисите извън ръководните позиции.
Често правим анкети и допитвания към нашите водачи и събираме обратна връзка от нашата работа и отношение, като това е една от зоните, в които отчитаме сериозно подобрение.
– Какво е чувството да управляваш близо 2000 водачи и къде e ключът за успеха ви?
– Отговорност. Това са 2000 човека, които разчитат на нас да им осигурим работа и безпроблемно прибиране при семействата им. За да се случва това по най-добрия начин, ние имаме екип от 26 мениджъри, които са на линия да съдействат и да решават проблемите им. Имаме изграден и вътрешен център за обслужване на шофьори, чрез който шофьорите имат постоянна връзка с нас и решаваме бързо почти всяко тяхно запитване. Знаем, че работата на международния водач е изключително трудна и напрегната и ние правим всичко възможно да я улесняваме. Ето няколко примера как този център ежедневно им съдейства – с едно обаждане може да бъде платена винетна такса за дадена държава, да бъде подаден паркинг за почивка или координати на бензиностанция, където да зареди, да се издаде резервация за ферибот и дори се направи консултация по технически въпрос. Нашата цел е да оставим водачите да се концентрират върху основната си работа – безопасно шофиране, укрепване на товарите, а за всички допълнителни дейности или казуси да бъдат подпомогнати от нашия кол център.
– Една от целите на DISCORDIA е да се утвърди като технологичен лидер не само на българския, но и на международния пазар. С какви технологични новости при шофьорите може да се похвалите?
– Да, така е. DISCORDIA вече стартира интеграцията на няколко иновативни технологични решения, с които ще оптимизира до голяма степен бизнес процесите си и ще подобри работатана служителите си. Една от иновациите е внедряването на fintech решението PayHawk за управление на фирмените разходи, като ние сме първата транспортно-логистична компания в България, която преминава към използването му не само за административния ни персонал, но и за всички наши професионални водачи. С това нововъведение ние предлагаме на своите шофьори бърз и удобен начин за дигитализиране и оптимизиране на служебните разходи, като улесняваме ежедневието им и се ангажираме с подобряване на работната среда.
Стартирахме поетапното раздаване на фирмени дебитни карти на всички наши водачи, чрез които те могат да правят разплащания за всички свои служебни разходи. Така им гарантираме преводи на служебни аванси по всяко време на денонощието, а от друга страна, спестяваме всичките банкови такси, които и без това се увеличиха значително през последните години. Най-голямата полза за водачите е, че с използването на мобилното приложение на PayНawk вече няма нужда от стандартното описване за служебните разходи за командировка. Всичко се случва дигитално през снимка на мобилния телефон и премахва грешките от човешкия фактор при обработването на бележките.
– Автопаркът ви наброява вече над 1500 камиона, има ли привилегии, от които шофьорите ви може да се ползват, качвайки се на камион на DISCORDIA?
– Всички водачи припознават DISCORDIA като компанията у нас с новите камиони. Средната възраст на автопарка ни е малко над 1,5 години. Всеки водач знае, че при нас винаги ще кара най-модерната и най-сигурната техника, която се предлага. Можем да се похвалим, че вече във флотата си имаме над 100 камиона с паркинг охладители, които спомагат за още по-добри условия на работа за нашите водачи. Нещо важно, което искам да спомена, е, че всеки камион, тръгвайки на път от паркинга на DISCORDIA, e добре почистен и освежен, след като е минал и задължителната техническа проверка. Едно е сигурно – в следващите години ще продължим да подобряваме условията за своите шофьори и те ще получават най-добрите условия на работа в бранша.