На 27 март Европейският парламент обсъди предлаганите промени в правилата за международните пътни превози. Гласуването на промените бе отложено за следващата седмица, но какво са позициите на докладчиците и отделните фракции в Европарламента?
Докладчикът Мерия Кюлонен заяви, че въпросът с пакета за Мобилност 1 вече се превръща в сага. „Възникнаха предизвикателства. Според някои сме направили твърде много отстъпки, според други предложенията не са достатъчно твърди. Трябват ни справедливи правила. Транспортните дружества „пощенски кутии“ заобикалят законодателството. Искаме водачите да имат право да се връщат у дома си или на място, утвърдено от собственика на фирмата, и всеки да получава еднакво заплащане за еднаква работа“, посочи Кюлонен.
Докладчикът Вим ван де Камп отбеляза, че от политическа гледна точка въпросът с промените е много чувствителен. „Искаме да подобрим условията за работа. Основният въпрос е къде водачите си почиват. Съдът на Европейския съюз постанови, че почивките не може да бъдат в кабините на камионите“, заяви Де Камп.
Докладчикът Исмаил Ертуг определи настоящото положение в сектора като нетърпимо. „Заплатите на водачите от Югоизточна Европа са над средните, но интересът към професията е слаб заради лошите условия на труд. Водачите работят по 3 месеца без прекъсване. Жертвите на социалния дъмпинг трябва да бъдат защитени“, призова Ертуг.
Еврокомисарят по Околната среда, морското дело и рибарството Кармену Вела заяви, че за Европейската комисия промяната на правилата остава водеща задача. „Превозвачите не могат да чакат повече, те работят в правна несигурност, необходим е пробив. Шофьорите трябва да могат да си почиват у дома или извън кабината“, посочи Вела.
При изказванията на политическите групи Европейската народна партия (ЕНП) отбеляза, че от десетилетия превозите са двигател на европейската икономика. „Предложенията на Европейската комисия за промени в правилата внесоха допълнително разделение, вместо да дадат решения. Един от стълбовете на Европейския съюз е свободата на предоставяне на услуги. Трябва да се върнем към преговорите. Това е краят на мандата на Европейския парламент, парламентарните групи са напълно разделени, не можем да говорим спокойно. Не успяхме вече години да постигнем споразумение и е по-добре без споразумение, отколкото да имаме лоша договореност“, е мнението на ЕНП.
Социалистите и демократите се обявиха срещу задължителното връщане у дома на шофьорите и призоваха за гъвкавост. Европейските консерватори и реформатори посочиха, че този състав на Европейския парламент е изгубил възможността да постигне отстъпки. Алиансът на либералите и демократите защитиха предложените промени като средство срещу неравенството и социалния дъмпинг.
Зелените коментираха, че водачите са взети за заложници, жертва са на социален дъмпинг и експлоатация от страна на големите превозвачи. „Уморените водачи са заплаха за всички останали на пътя и за превозваните стоки. Това е съвременно робство. Искаме правилата за командированите работници да важат за всички и забрана на седмичната почивка в кабините“, заявиха от парламентарната група на Зелените.
Европейската обединена левица настоя водачите да спят в легла, както и за въвеждането на електронни тахографи. Групата „Европа на свободата и пряката демокрация“ посочи, че водачите работят в истински робски условия. Те настояха промените да бъдат приети до края на следващия месец. Групата „Европа на народите и свободата“ коментира, че за това вече е твърде късно: „Промените няма да бъдат приети в този мандат, те не постигат подобряване на условията за труд.“
Българските евродепутати остават твърди в желанието си пакетът за Мобилност 1 да не бъде приет набързо и на всяка цена. Петър Курумбашев заяви, че колегите му имат готовност да водят битката до края на този Европарламент, както и в следващия. Андрей Новаков добави, че няма време да се подготви разумно и балансирано решение до края на мандата. По неговите думи единственото решение е въпросът да се остави на следващия Европейски парламент. „Вече не става дума за транспорт, а за здрав разум“, отбеляза той. Илхан Кючюк коментира, че промените не укрепват, а подкопават единния пазар. „Шофьорите заслужават добри условия, но това не може да става с унищожаването на цял бизнес, развит на пазарен принцип и който само в България създава 17% от БВП, дава прехрана на близо 500 000 души. Европейският съюз не става по-силен с противопоставянето на държавите от периферията на държавите от центъра“, заяви Кючюк. По неговите думи приемането на промените би било безотговорно и би имало разрушително социално-икономическо отражение върху милиони европейски граждани.