След заседание в Транспортната комисия на европарламента на 21 януари координаторите по Пакет мобилност 1 не са постигнали съгласие как да се излезе от патовата ситуация с пакета от регламенти. Все пак на 22 януари координаторите по скандалния проект от отделните парламентарни групи са решили да го внесат за разглеждане от председателски съвет, като следващият такъв е на 7 февруари.
Тогава до голяма степен може да се изясни каква ще е по-нататъшната съдба на Пакет мобилност 1 с дискриминационните мерки, в който не са съгласни превозвачите от България и други източноевропейски и периферни за ЕС страни, които се притесняват, че бизнесът им ще бъде убит. И това, дали документът ще бъде гледан от този парламент, или ще остане за следващия.
До патовата ситуация се стигна, след като на 10 януари членовете на Транспортната комисия на свое заседание отхвърлиха два от трите доклада по пакета, с което забуксува гладкото му придвижване напред. Беше приета единствено частта, свързана с регламентите за каботажите и уседналостта, които предвиждат периодично връщане на камиона в страната на регистрация на фирмата превозвач. Докато частите от пакета, в които попадат регламентите, свързани с командироването и условията на работа на водачите и съответно забраната за 45-часова почивка в кабината на камиона, бяха отхвърлени. Докато Комисията заседаваше на 10 януари, на площад Шуман в Брюксел стотици превозвачи от България, подкрепени от техни колеги от Румъния, протестираха срещу пакета.
Най-вероятно е председателският съвет, в който влизат шефовете на парламентарни групи и ръководството на ЕП, да не внесе проекта за гласуване в пленарна зала, тъй като от началото на създаването му е решено, че той ще върви анблок. Тогава пакетът ще бъде върнат в транспортната комисия и най-вероятно ще остане да се работи в следващия, тъй като до края на този парламент остават 3 парламентарни сесии. По неофициална информация правната комисия на европарламент била против придвижването на пакета напред в тази ситуация, но има парламентарни групи, които могат да се опитат да го вкарат за гласуване в пленарна зала още сега.
Интервю с Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи, за ситуацията с Пакет мобилност и за протеста в Брюксел – във февруарския брой на списание КАМИОНИ.