Строителният бизнес се развива бързо през последните година-две, които могат да се нарекат преломни. Раздвижването на пазара със строителна техника е видно и за хората извън бранша. За да не се доверяваме единствено на собствените си сетива и усет, се обърнахме с питане как оценяват изминалата година, към хора, които отлично усещат пулса на този бизнес, защото ръководят продажбите на нови и употребявани машини за строителството и добивната промишленост. Представяме становищата на тези от тях, които ни отговориха, а някои отправиха поглед и напред.
Строителният бизнес се развива бързо през последните година-две, които могат да се нарекат преломни. Раздвижването на пазара със строителна техника е видно и за хората извън бранша. За да не се доверяваме единствено на собствените си сетива и усет, се обърнахме с питане как оценяват изминалата година, към хора, които отлично усещат пулса на този бизнес, защото ръководят продажбите на нови и употребявани машини за строителството и добивната промишленост. Представяме становищата на тези от тях, които ни отговориха, а някои отправиха поглед и напред.
Изпратихме една добра година, която освен с всичко друго ще запомним и с новата административна и сервизна база, която открихме. На колегите от фирмата, на нашите клиенти, а и на конкурентите пожелавам да са здрави и да работят така добре и през новата година.
Изминалата година за нас се характеризира с постоянно нарастващ интерес на клиентите към машините, които предлагаме, били те земекопни или от областта на куло- и автокрановете. По-голямата част от земекопните машини, които влязоха в страната, са от малък и среден клас, но има и машини, работещи в кариери, на първо място
60-тонни верижни багери. Liebherr в представите и опита на клиентите ни си е извоювал определено име, което е синоним за качество и надеждност, ето защо много от тях, които имат опит в дейността си с други машини, в крайна сметка се спират на нашата марка, особено в тежки кариерни условия и при 24-часов режим на работа.
Забелязва се непрекъснат подем в продажбите на крановата техника. През 2006 година осъществихме пробив при крановете с горно въртене, а това означава едно по-високо ниво на строителството, защото тези кранове се използват при по-мащабни проекти, в индустриалното и високото строителство, докато крановете с долно въртене се прилагат предимно при жилищно и хотелско строителство.
С гордост мога да кажа, че внесохме няколко съвсем нови крана, т.е. голяма част от клиентите ни инвестират целенасочено в техника, с оглед развитието на страната. Една от тези машини е кулокран, работещ в Пловдив, с височина над 70 м, анкериран към сградата – явление, което не се среща често в България. Специално за тази машина специалисти от фирмата посетиха страната и консултираха клиента по отношение на анкерирането. Това е пример за нашата политика не само да продаваме техника, но и да осигуряваме най-компетентна консултация на клиентите за оптималното й приложение. Към момента Алки-Л е единствената фирма – официален представител и вносител на кранова техника, която може да представи всички документи, изисквани от инспекция „Държавен технически надзор“.
Смятам, че всеки вносител или представител на фирма за строителна техника е доволен от 2006 година. Иска ми се всички фирми, конкуриращи се в бранша, да работят колегиално, тъй като под слънцето има място за всички и всеки има свой дял на пазара. Тенденцията за подем в пазара на строителна техника със сигурност ще се запази през идните няколко години с оглед на това, че България вече е член на ЕС и се очаква постепенно да се раздвижат големи инвестиционни проекти. През следващите години очаквам плавен ръст, а не големи скокове.
Убедена съм, че постепенно ще се приемат и съответно спазват ясни правила при вноса на строителна техника, което категорично ще регламентира и облекчи нашата дейност като вносители и ще улесни избора на клиентите ни като потребители на техниката, която предлагаме.
2006 бе една много успешна година. Изключителен оптимист съм и за 2007 година. За пореден път отбелязваме сериозен ръст в продажбата на строителни машини. Хидромек се утвърди като най-продавания багер-товарач в страната. Челните товарачи, колесните и верижните багери на Хюндай са безусловен лидер в страната.
Забелязвам повишена активност по отношение на строителството както на жилищни, така и на обществени сгради, офиси и молове. Това носи след себе си и инвестиции в инфраструктура – пътища, ток, вода, електричество.
За Евромаркет груп 2006 бе една изключително успешна година, през която увеличихме значително продажбите, заетостта и открихме нови регионални офиси.
През следващите няколко години финансирането от фондовете на ЕС ще окаже положително влияние и на строителството на пътища. Страната ни все още изостава значително не само по отношение на изграждането на основните магистрали, но и на първокласната пътна мрежа. Изграждането на качествени пътища ще доведе до ръст в строителството, а от там до повече бизнес и работни места не само в столицата, но и в страната.
2007 е годината на инвестициите за Евромаркет груп (вж. стр. 74). Плановете ни предвиждат да вложим над 20 милиона лева. В началото на годината ще направим първа копка на най-големия сервизен център за строителна техника в страната, който ще се изгради на околовръстното шосе на София. Клиентите ни могат да очакват много добри новини през тази година.
Изминалата 2006-а година бе успешна както за строителния бизнес в България, така и за тези, които предлагат строителна механизация.
Продадените машини са значително повече в сравнение с предишната година, като относителният дял на новите машини нарасна в сравнение с употребяваните.
Радостен факт е, че все повече частни предприемачи се насочват към по-качествената механизация, която им носи по ниски разходи на тон, а не към машини от съмнителни производители, чиято „оптична“ цена изглежда привлекателна на пръв поглед.
Що се отнася до държавните предприятия, продължава вредната практика да се купува най-евтиното като резултат от едностранното тълкуване на Закона за обществените поръчки, като по този начин се дава предимство на „гаражните“ фирми, чиито възможности за следпродажбен сервиз и доставка на оригинални резервни части са твърде малки. В това отношение особено трагично е положението с търговете за резервни части, като тези части в огромната си част са неоригинални и не само имат значително по-кратък живот, но и допринасят в голяма степен за дефектирането на други части и цели компоненти.
През 2006 нашата фирма Елтрак България постигна увеличение с 24% на броя на продадените машини и с 41% на резервните части в сравнение с 2005. Нашата философия и в бъдеще ще поставя ударението върху сервиза и снабдяването с резервни части, което прави дилърите на Caterpillar без конкуренция в световен мащаб.
Ще продължим да предлагаме новите модели багер-товарачи, екскаватори и колесни товарачи, които получиха много положителни отзиви през изминалата година.
Нека нашите партньори бъдат уверени, че и през 2007 ще запазим високото ниво на обслужване на продадените машини, като ще се стремим допълнително да го подобрим, пренасяйки го възможно близко до тях.
Използвам възможността чрез списание „Камиони“ да пожелая на всички наши партньори и читатели здраве и много успех през Новата година.
Силна година за Z&M Private Co в частност, респективно силна година и за основните дистрибутори на строителна и минна техника в България. Не можеше и да бъде по друг начин, тъй като в световен мащаб големите производители на този тип техника се задъхваха от поръчки, увеличаваха доставните срокове непрекъснато и изобщо като цяло търсенето надхвърляше предлагането.
Подобна картина, естествено, се забелязваше и на пазара у нас. Благодарение на статута ни на нов и печеливш дилър в рамките на концерна Hitachi получавахме преференциални доставни срокове за минните и за строителните машини, което се оказва изключително предимство при повишеното търсене. В минния сектор, където Z&M е водеща компания в последните 15 години на българския пазар, реализирахме тежки 15 кубикови багери Hitachi и 100-тонни руднични автосамосвали от същия производител. Горната флота от тежки минни машини Hitachi, заедно с продадените от нас минни сонди и полумобилни трошачки Thyssen Krupp, ни дадоха увереността за една успешна година в бизнес аспект.
В строителния сектор, където Z&M сравнително от скоро предлага малки и средни машини Hitachi, бизнесът се развива в положителна насока, но все още е рано да се определи какъв ще бъде пазарния дял на нашите машини в сравнение с техниката на конкурентните фирми. Амбицирани сме да се докажем и тук.
Имало е фактори, които са ни пречели, защото всички негативи на страна, изживяваща преходен период, влияят върху бизнеса като цяло, но това засяга цялата икономика, не само нашия сектор. Да не забравяме, че ние като Z&M от 1990 г. израснахме в толкова трудна пазарна среда, че сега, 16 години по-късно, всичко ни се струва по-лесно преодолимо.
Бизнес средата се променя положително с влизането в ЕС, в бранша има трайна тенденция на оживление. Пречка ще бъде, ако ние самите не сме готови да отговорим на новите предизвикателства.
Определено бизнесът в бранша ще се развива в положителна насока. От една страна, тенденцията на оживление в бранша в световен мащаб ще продължи, което, както се уверихме и през 2006 година, резонира изключително силно и на българския пазар, от друга страна, след влизането ни в ЕС ще бъде даден зелен сигнал за редица крупни инфраструктурни проекти в България, които до 2007 бяха замразени и отлагани. А за реализацията на тези проекти е необходима техника, каквато ние предлагаме, и то в големи мащаби. Така че предизвикателството пред нас е изключително голямо.
Отдавна в областта на пътното строителство не е извършвана толкова работа. Имаше натиск да се довършат етапи от множество спрени обекти: летище София, магистрали Тракия, Струма, Марица…
От пролетта до началото на юли се усили търсенето на машини. Това бе добре, но ние, а предполагам и други от бранша, не бяхме готови да поемем такова търсене и бързащите клиенти взимаха каквото имаше на пазара. В тази ситуация дори някои да искаха да оформят машинния си парк по някаква логика, това трудно можеше да се изпълни.
Прояви се още една стара слабост: неритмичността в плащанията – фундаментален фактор, който засяга всички нива и натрупва трудности, особено при големи обеми работа.
Как изпълнителите се справят с обектите, калкулирани преди време при други цени? Не зная, но започна работа с темпо, на което множество фирми не са свикнали. Видя се кой може да поеме много работа и кой – не.
За първи път строителните машини натрупват нормално количества моточасове, така, както се експлоатират на Запад. В тези условия пролича, че когато техника е в ръцете на некомпетентни хора, от неправилната експлоатация започват да се натрупват проблеми. Отделно са проблемите в самите машини, когато се наложи да работят здраво.
Жилищното строителство е в много добро състояние и е оазис на финансова стабилност. Фирмите от сектора на високото строителство изживяват много добър период, но не са голям консуматор на нашата техника и потребностите им се покриват предимно от серията Utility.
Усеща се разбуждане и очаквам голямо развитие в добива на инертните материали – област, в която България е изостанала като пазар, технологии и цени. Има глад за инертни материали: и като количества, и като качество. Погледът на собствениците на кариери и производителите на инертни материали все още насочен към количествата, но се засилва вниманието и към качеството на фракциите и в това отношение забелязвам окуражителни симптоми.
Що се отнася до търговията с техника за строителството на есенния панаир (в Пловдив – бел. ред.) посетителите видяха масираното присъствие на всякакъв вид техника. Представени са най-актуалните типове машини. Строителството е най-динамичният сектор в българската икономика, а в рамките на идните 5 години предстои да се направят много неща, затова очаквам да изживеем най-доброто си време.
Още повече станаха фирмите, предлагащи строителна техника, но аз съветвам клиентите да съдят за тях по делата им, например присъстват ли в страната с регионални сервизи и офиси. Инвестирането и реинвестирането в подобряване качеството на обслужване на клиентите (което е нашата фирмена философия) е гаранцията, че не сме фирми еднодневки.
С влизането на страната в ЕС отпадат законовите пречки и всеки може да участва в търгове за изпълнение на обекти, затова ще влязат още фирми от Европа и това ще доведе до преструктуриране в бранша.
Търговията със строителна техника у нас ще се повлияе от циркулацията на машини, купувани в различни страни.Дано да има и обратен поток: български строители и машини, купени в България, да работят в чужбина. Цените на техниката, които в европейски мащаб и сега не се различават съществено, би трябвало да се изравнят, защото всяка чужда фирма, идваща да изпълни обект у нас, ще купи оттам, откъдето е по-изгодно.
Не очаквам качествена промяна на пазара през 2007 година, но тенденцията е фирмите постепенно да вървят към техника с европейски сертификати, която освен надеждност и производителност гарантира безопасност при работа и опазване на околната среда.
Без съмнение 2006 г. за Роланд Трейдинг беше една успешна година. Наред с увеличения оборот се разрасна и списъкът на предлаганите марки и модели машини. От средата на миналата година предлагаме също телескопични и контейнерни повдигачи, както и автокранове. Като официален дилър на 8 фирми от холдинга Terex сме радостни да предложим най-новите му модели на конкурентни цени. През изминалата година Terex пусна на пазара 32 нови модела, предстои излизането на пазара на още 10. Започна производството на 4 напълно нови модела грейдери; Terex-Atlas предлага 5 нови модела багери; Terex-Fuchs – 1 нов модел претоварваща машина; Terex-Finlay – 2 нови модела трошачки и т.н.
Причина за нашите успехи са не само упоритата работа и благоприятната стопанска конюнктура, но и разрастването на холдинга Terex. Световно действащият гигант има амбицията през 2007 г. от № 3 в света да се изкачи на втора позиция. Засилената конкуренция, в т.ч. от страна и на новите в групата – китайски фирми, налага бързо темпо. Магическата формула за подобряване на пазарната позиция в бранша е: „Повече за същите пари“, в частност по-високо качество, по-голяма мощност, по-ниски разходи и повече комфорт.
Паралелно с увеличаването на продажбите расте и сервизната ни база.
Най-важната ни цел и през 2006-а бе да изпълваме със съдържание нашия девиз: „Качествени машини и отличен сервиз“. Малък пример: списъкът на клиентите ни с машини Terex нарасна на 400.
Благодарим на всички наши клиенти за добрата съвместна работа и популяризирането на марката Terex и им пожелаваме успешна 2007 година!
Безспорен успех бе и ежегодното ни, 11-о, участие на Международния есенен пловдивски панаир. Показателно за мястото ни в бранша е, че наред със старите ни клиенти доверие ни гласуваха и множество нови.
Над 90% от машините, които продаваме, са от страни от ЕС, затова без излишна „EU-фория“ може да кажем, че присъединяването ни към Евросъюза за нас и нашите клиенти ще има положителен ефект.
Това, което горещо очакваме, е: опростяване на процедурите по вноса, намаляване на бюрокрацията, оптимизиране на логистиката в рамките на ЕС и подобряване на кредитната политика на лизинговите фирми.
Добра предпоставка е очакваното запазване на възходящата тенденция в строителството и през 2007 г. От това не следва автоматично, че всички фирми ще просперират. Предстои засилено навлизане на чужди инвестиции и то неминуемо ще повлияе върху стопанския живот като цяло, в частност и на бранша на строителните машини.