Немският град Вьорт ам Рейн е не само домът на най-големия завод за производство на камиони на Mercedes-Benz Trucks, но и на центъра за развитие и тестване на компанията – Entwicklungs- und Versuchszentrum (EVZ). Изграденият тук EVZ дава възможност тестовете на тежки камиони да се концентрират на едно място. Тестовият център разполага с общо шест иновативни закрити тестови стенда и разположена в съседство писта.
Daimler Truck даде възможност на членовете на Международното жури Камион на годината, сред които и редактор от списание КАМИОНИ, да надникнат в тестовия център Вьорт ам Рейн и да видят кака работи той и на какви изпитания се подлагат камионите Mercedes-Benz преди да влязат в серийно производство и да поемат към клиентите. А в центъра, съвсем логично, вече работят нови съоръжения, насочени към тестване на поведението на батериите и компонентите на електрическите тежки камиони с тривърхата звезда на предната решетка.
В EVZ изпитания се превят ежедневно, независимо от типа задвижване на превозните средства. Домакините подчертаха, обаче, че дейностите все повече се съсредоточават върху специализацията в тестови процедури, свързани с акумулаторни и базирани на водородни клетки системи за задвижвания за камиони. Така, че в момента фокусът пада върху електрическия Mercedes Benz eActros 600, който се подготвя и върви бързо към серийно производство.
Multi Piston Bench
Едно от най-атрактивните съоръжения в EVZ във Вьорт е стендът Multi Piston Bench. Това е нова разработка, която вероятно е уникална в света, подчертават от Daimler. Мултибуталният или мултиколонният стенд служи за анализи на вибрациите в превозните средства по време на движение по отношение на комфорта и безопасността на водача.
Multi Piston Bench извършва симулации на вибрациите, причинени от различни пътни настилки при различни скорости на движение. За целта се използва както, въведена в системата, колекция от предварително записани, отчетени с датчици, вибрации при реално движение на камион, така и генерирани компютърно от системата симулации.
Симулациите варират от маршрути по магистрали, селски пътища и пътища с дупки до маршрути, състоящи се изцяло от лоши пътища. Генерирането на вибрации в автомобила се постига във вертикална и надлъжна посока чрез възбуждащи сигнали с определена амплитуда и честота.
Независимо от варианта на задвижване на превозното средство, поведението на вибрациите и ускорението на отделните компоненти и възли в автомобила може да бъде изследвано и оценено. А поведението на шасито и частите на камиона и ефектът му върху комфорта при пътуване се измерва и оценява при различни честоти на възбуждане. В зависимост от обхвата, изследването на вибрациите и резонансното поведение на едно превозно средство или отделни възли може да отнеме между 8 и 14 дни.
Горещо и студено
Друга инсталация в центъра е една от най-мощните камери за климатични тестове в Европа, в могат да се извършват изпитания при изключително ниски и при изключително високи температури. Общото между камерата и Multi Piston Bench е, че двете тестови съоръжения са проектирани от самото начало с мисъл за камиони с алтернативни задвижвания като Mercedes-Benz eActros 600.
Камерата за климатични изпитвания е проектирана от самото начало за използване и с електрически и водородни превозни средства. За разлика от реалните тестовете, например във Финландия или Испания, камерата за климатични дава възможност за гъвкаво възпроизвеждане на симулираните климатични условия през цялата година.
Климатичната тестова камера работи в температурен диапазон от – 40 °C до +70 °C. В допълнение към температурния контрол има и контрол на влажността, който позволява да се задават различни нива на влажност – до 100 процента. Коефициентът на промяна на температурата е 1 Келвин или един градус по Целзий на минута, а желаните стойности могат да бъдат зададени с висока степен на точност. Това означава, че всички технически иновации, както и механичните и електрическите системи, комфортът – например климатизацията на кабината, могат да бъдат тествани при климатични условия, вариращи от арктически до субтропични.
В камерата за климатични изпитвания има място за два влекача с полуремаркета. В камерата се прави обширен набор от тестове за това как различните системи се държат при променящи се температура и влажност. Това е важен компонент за поведението на превозните средства с ДВГ при студен старт. При електрическите камиони, пък климатичните фактори оказват влияние върху поведението, управлението и зареждането на батерията.
Тестове в реални условия
Резултатите от изпитанията при лабораторни условия, получени в съоръженията във Вьорт, се сравняват непрекъснато с резултатите от тестове по пътищата на цяла Европа. Изпитанията с продължителност по няколко седмици, обикновено протичат при екстремни реални условия. Тук влизат в действие фактори като пътна настилка, която е замръзнали от студа или е омекнала от горещината, ефектът от слънчевата светлина и радиация, вятърът – фактори, които не могат да бъдат възпроизведени в лабораторни условия на изпитване. Тези тестове през зимата включват пътища в Рованиеми – на Полярния кръг във Финландия. Сиера Невада в Андалусия, Южна Испания е регионът за летни изпитания.
Mercedes-Benz Trucks приключи летните изпитания в реални условия на eActros 600 още през миналото лято. Тестът продължи 5 седмици.
През март 2024 г. във Финландия Mercedes-Benz Trucks приключи последните зимни изпитания на Mercedes-Benz eActros 600 преди началото на серийното му производство в края на 2024 г.
По време на посещението в тестовия център във Вьорт ам Рейн от Mercedes-Benz Trucks представиха и разработената си вече програма за пътни журналистически тестове на електрически камиони. Заради сериозното влияние на пътните и климатичните условия и на стила на шофиране върху представянето на батерийните превозни средства в Mercedes-Benz Trucks са разработили специално устройство, което се присъединява към системата на всеки тестван камион и снема данните от теста, отчитайки реалните условия в момента на теста.
Лъчезар АПОСТОЛОВ
Вьорт ам Рейн-София
Повече – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.