• Вход
No Result
View All Result
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Още
    • Камиони
    • Ванове
    • Ремаркета
    • Автобуси
    • Втора употреба
    • Н.В. Клиентът
    • Ново в БГ
    • За бизнеса
    • Най-ново
    • Най-четени
    • Bageri.bg
    • Logistika.bg
    • Логистична Бизнес Конференция
    • Каталог Автомобили за работа
    • Справочник Кой какъв е в транспорта…
    • Борса Камиони
    • Интересно
    • Абонамент
No Result
View All Result

Списание Камиони » Истината за българския тролейбус B 96

Истината за българския тролейбус B 96


01.02.2007
A A
BTP
Reading Time: 1 min read
Истината за българския тролейбус B 96

Скромната история на българското тролейбусно производство се изчерпва с няколко лицензни бройки от руския модел МТБ-82 (1951 г.), 25 ботевградски Чавдара (1987 г.) и един Трамкар ТК-130 (1994 г.). Още през тази пролет краткият списък може да бъде разширен с прототипа B 96, който има амбиции за серийно производство.

Скромната история на българското тролейбусно производство се изчерпва с няколко лицензни бройки от руския модел МТБ-82 (1951 г.), 25 ботевградски Чавдара (1987 г.) и един Трамкар ТК-130 (1994 г.). Още през тази пролет краткият списък може да бъде разширен с прототипа B 96, който има амбиции за серийно производство.

Четейки списания, човек винаги има възможност да научи нещо ново, да си „свери часовника“ и да навакса изоставането. Но и да потъне в дълбока дезинформация… Нещо подобно ми се случи в края на миналата есен, когато, прелиствайки пресата, се натъкнах на нещо твърде любопитно – нов тролейбус, произведен в България и вече кръстосващ улиците на София. Втрещих се: как съм могъл да изпусна тази новина? Как при ежедневните ми 60 – 70 км в столичния трафик съм „проспал“ срещата с това уникално превозно средство?
Замислих се дали случаят не е същият като онзи със „стотиците“ продадени в България автобуси Otoyol. Уж превозните средства са регистрирани, пък никакви ги няма по пътищата! Или пък вездесъщият Photoshop просто е нарисувал тролейбусни „уши“ на някакъв макетен модел? В такъв случай трябва ли да вярвам и на останалата публикувана информация – че превозното средство е със самоносеща каросерия и едновременно с това е изградено върху шаси?! Я по-добре да проверя за какво става дума направо при производителя – фирма РТК.
Оказа се, че проектът за български тролейбус наистина съществува и по него работят ентусиазирани и технически грамотни хора. Само че в средата на януари основните електронни възли все още бяха разположени в насипно състояние около прототипа. Изясни се, че едномесечното закъснение на пратката от румънския производител ICPE (поддоставчик и на Irisbus) се дължи на обичайните митнически своеволия. 
Абсолютно същата румънска силова електроника е използвана и при създаването на двата турски тролейбуса Cobra, които вече се движат по софийските улици. Руският правотоков електромотор DK 211 B/DC с максимална мощност 170 kW може да се похвали с още по-широко приложение на българския пазар. Всъщност почти всички тролейбуси у нас са оборудвани тъкмо с такива двигатели.
Ако вече сте започнали да се досещате на какво основно пазарно оръжие ще разчита тролейбусът на РТК, се налага уточнението, че всъщност поевтиняването на конструкцията не е било самоцел на конструкторския екип. Мостовете например са произведени в Германия от ZF и се характеризират с портална конструкция (с W-образна форма), която осигурява ниска височина на пода по цялата дължина на салона. Заедно с функцията за изпускане на десните въздушни възглавници, при което каросерията се наклонява към тротоара при престоите по спирките, това би трябвало да улесни използването на тролейбуса дори от трудно подвижни хора и майки с детски колички. Дали в действителност е така, ще се разбере едва след тестовете на готовия продукт, пред който все още предстои да се оборудва и с платформа за инвалидни колички.
Самоносещата каросерия пристига в готов вид от холандския производител Den Oudsten. Предимствата на този тип конструкции са добре известни на специалистите още от създаването на първата Setra преди повече от 50 години: по-ниско собствено тегло (поради отсъствието на тежка носеща рама), а оттам по-голям полезен товар и по-нисък разход на гориво. Съвсем друг е въпросът, кое от двете решения (със самоносеща каросерия или на носещо шаси) е по-подходящо за нашенските (без)пътни условия на експлоатация.
Характерното за Den Oudsten е, че холандците не използват нито един от двата масово прилагани в момента метода за антикорозионна обработка (поцинковане и катафореза), а просто „опаковат“ стоманените профили с двоен грунд. Той има за задача да устоява не само на ръждата, но и на въздействието от евентуално възникнал пожар.
Специалното неприплъзващо подово покритие на салона е доставено от реномираната (с почти 90-годишна история) английска компания Altro и носи 7-годишна гаранция против износване. За гумите пък е гласувано доверие на американския колос Goodyear.
За радост на инициаторите на проекта са се намерили и български фирми, които да отговарят на високите изисквания към качеството на производство, които са задължително условие към всички превозни средства за масов транспорт. Достатъчно е да спомена седалките, които са произведени в с. Трудовец от световния лидер Grammer, както и стъклопластовите външни панели на каросерията, дело на софийската фирма Рейнпласт. Употребата на стъклопласти вместо ламарина допринася за намаляване на собственото тегло на конструкцията и за увеличаване на антикорозионната й устойчивост.
Нека да обобщим: румънски, руски, германски, холандски, английски, американски, български компоненти… Ако тролейбусът на РТК вече е започнал да ви изглежда като хаотично съшит „Франкенщайн“, трябва да припомня, че на практика всички автомобилни производители в света процедират по абсолютно същия начин. От тях не се изисква да произвеждат нито един от съставните елементи на продуктите си, а просто да създадат техническия проект и да проконтролират изпълнението му. А, да – и да поемат умерена доза финансов риск.
В случая с прототипа  на РТК рискът изглежда добре претеглен по няколко съображения. Първо, в 17 български града вече има изградена контактна мрежа, по която се движат над 300 тролейбуса. Второ, средната възраст на тези тролейбуси е над 30 години, т.е. доста повече от техния конструктивно заложен максимален ресурс. Трето, алтернативните (вносни) решения на проблема с обновяването на тролейбусния парк се характеризират с цена, от която може да настръхне косата на всеки общински съветник. Вярно е, че колкото е по-висока стойността на сделката, толкова е по-голяма и комисионната, но все пак…
Дали обаче българските управници ще се заинтересуват от обновяването на тролейбусния парк? Щат, не щат, ще трябва да го направят, тъй като Европейският съюз изповядва последователна политика по отношение на ограничаването на замърсяването на въздуха в центровете на големите градове. Ограничаване, което не може да бъде постигнато само с помощта дори на най-чистите дизелови и метанови автобуси, отговарящи на нормите Евро-4/5 и EEV (вж. стр. 96).
На дневен ред пред европейските парламентаристи е увеличаването на дела на електротранспорта в градските пътнически превози. Това е единственият вид транспорт, при чиято експлоатация (но не и при изнесеното извън града производство на електроенергия) не се отделят абсолютно никакви вредни газове. Освен това нивото на генерирания шум е много ниско, а експлоатационните разходи са по-малки в сравнение с конвенционалните дизелови автобуси.
Едва ли някой в България се надява, че броят на тролейбусите и покритието на контактната мрежа ще се увеличи. Достатъчно е вече създадената база да продължи да се експлоатира, само че в съответствие със съвременните стандарти по отношение на безопасността. Въпросът е: на каква цена?
Общинските електротранспортни дружества сами ще решат дали да платят 450 000 евро за 12-метров германски Neoplan Electroliner, 250 000 евро за аналогичен полски Solaris Trolino или 130 000 евро за български тролейбус от същия клас*. Засега фирма РТК е провела предварителни разговори с няколко тролейбусни дружества, чието желание е да изпробват прототипа в реални условия, когато той бъде завършен. Последната прогноза (от средата на януари) на ключовия подизпълнител Трамкар ЕАД гласи, че до етапа на тестване ще се стигне едва в началото на тази пролет.
Ако моделът допадне на потенциалните клиенти, РТК декларира, че разполага с база за изпълнение и на по-големи поръчки (по 50–100 бр.). Предприемачът планира и производството на прототип с променливотоково (асинхронно) задвижване.


Други публикации от категорията

MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

10.11.2025

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

07.11.2025

Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

05.11.2025

Камионите с асистенти за автономно шофиране изминават над 1 млн. км дневно в Китай

05.11.2025

MAN Truck & Bus отчете стабилни резултати за първите 9 месеца на 2025 г.

04.11.2025
  • Ново
  • Сродни
  • Популярно
MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

MAN с премиерен TGS камион за земеделие на Agritechnica 2025

10.11.2025
Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

Great Wall Motor представи нова гама от автомобили за българския пазар

10.11.2025
Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

Облекчаване на лимитите на отговорността по CMR – възможности, предвидени в закона

07.11.2025
Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

Мисия и тест с новия Ford Е-Transit Courier

07.11.2025
КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

Видео – КЕОС София получи наградата IVOTY 2025 за новия Renault Master

06.11.2025
Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

Видео – Тестът IPUA 2025: Битка на пикапите или битка на континентите

06.11.2025
В момента няма други публикации по темата.
3654 нови тежки камиони регистрирани в България до края на ноември 2023 г.

2534 нови тежки камиони са регистрирани до края на септември 2025 г.

15.10.2025
Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

Новият брой 9 за 2025 г. на списание КАМИОНИ е на пазара

05.11.2025
Електрическите камиони на Volvo Trucks изминаха над 250 млн. километра

Електрическите камиони на Volvo Trucks изминаха над 250 млн. километра

30.10.2025
MVB Truck & Bus Bulgaria с нов сервизен център на MAN във Варна

MVB Truck & Bus Bulgaria с нов сервизен център на MAN във Варна

13.10.2025
MAN Truck & Bus отчете стабилни резултати за първите 9 месеца на 2025 г.

MAN Truck & Bus отчете стабилни резултати за първите 9 месеца на 2025 г.

04.11.2025
По-млади водачи зад волана на камиони: ЕС прие новите правила за издаване на шофьорски книжки

По-млади водачи зад волана на камиони: ЕС прие новите правила за издаване на шофьорски книжки

23.10.2025
затвори
затвори
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Камиони
  • Ванове
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Ново в БГ
  • Пазари
  • За бизнеса
  • Н.В. Клиентът
  • Борса Камиони
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Интересно
  • Е-списания
  • Абонамент
  • Логистична Конф.
  • Кат. Авт. за работа
  • спр. Кой какъв е
  • bageri.bg
  • logistika.bg
  • ВХОД
  • РЕГИСТРАЦИЯ
  • Контакт с kamioni.bg
  • Екип
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакти
  • Политика за поверителност
  • Политика за бисквитките

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

No Result
View All Result
  • Начало
  • Тестове
  • Премиери
  • Транспорт
  • Е-мобилити
  • Видео
  • Пазари
  • Е-списания
  • Ванове
  • Камиони
  • Ремаркета
  • Автобуси
  • Втора употреба
  • Н.В. Клиентът
  • Ново в БГ
  • За бизнеса
  • Най-ново
  • Най-четени
  • Bageri.bg
  • Logistika.bg
  • Логистична Бизнес Конференция
  • Каталог Автомобили за работа
  • Справочник Кой какъв е в транспорта
  • Борса Камиони
  • Абонамент
  • Интересно

Bulgarian Transport Press Ltd. © 2001 - 2023

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms below to register

All fields are required. Log In
Този сайт използва с ваше съгласие бисквитки или подобни технологии за съхраняване, достъп и обработка на лични данни като вашето посещение на този уебсайт, IP адреси и идентификатори на бисквитки. Във връзка с изпълнението и прилагането на Общия регламент относно защитата на данните (Регламент (ЕС) 2016/679), можете да се запознаете с нашата Политика за бисквитките. Ако продължите да използвате този уебсайт, без да променяте настройките си, ще получите всички бисквитки, които сайтът използва. Можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време.
Приемам всичкиНастройкиОтказвам всички
Бисквитки

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT