Над 100 броя от първата предварителна серия от около 200 електрически камиона MAN eTruck са в употреба от началото на 2025 г. Дневният пробег на един камион при клиентите достига до 800 километра. Средният разход на всички превозни средства при зимни температури е 106 кВтч на 100 километра.
От началото на 2025 г. над 100 eTruck-а на MAN успешно се използват от логистични компании от Германия, Австрия, Белгия и Нидерландия, сред които и известни имена като Duvenbeck, DB Schenker, Dachser, Dräxlmaier и Koopman. Досега електрическите камиони са изминали общо около 500 000 километра. Благодарение на своя батериен електрически задвижващ механизъм те са спестили около 400 тона CO₂ в сравнение с дизелов камион, който изразходва около 27 литра на 100 километра, при условие че се използва 100% зелена енергия.
Ако приемем, че всеки от тези камиони изминава 1,2 млн. км през експлоатационния си живот, тези eTruck могат да спестят около 120 хиляди тона CO₂. Превозните средства са част от първата предварителна серия от 200 броя, която MAN произвежда още през 2024 г. – за клиенти, които искат бързо да поемат пътя към електромобилността. Още електрически камиони от тази първа серия се доставят на клиенти на MAN почти всеки ден.
Практическите изпитания са успешни
„Още преди началото на серийното производство на MAN eTGX и eTGS през май, ние трупаме ценен практически опит с превозните средства от тази първа серия, съвместно с нашите клиенти. Виждаме, че концепцията ни за висока модулност на батериите и в същото време подходящ пробег за междуградски транспорт, се оказва много успешна. Особено популярна е версията с полуремаркета с ултраниска рама, за товари с голям обем“, казва д-р Фредерик Цом, член на управителния съвет по научноизследователска и развойна дейност в MAN Truck & Bus.
Дневната работа на електрическите камиони е била впечатляваща: при типични междуградски транспортни операции електрическите „лъвове“ са изминавали между 400 и 600 километра, като един от тях дори е постигнал 800 км дневно, при клиентска употреба с междинно зареждане. eTruck се доказват като изключително икономични – средният разход на целия флот е около 106 кВтч на 100 километра, въпреки зимните условия през първите месеци.
Уилям Крач, отговорен за директните операции в DB Schenker, прави положителна оценка за новите електрически камиони във флота: „Досега камионът работи безпроблемно и показва по-нисък разход в сравнение с други електрически камиони, използвани по подобни маршрути. Това е добър знак за ефективността на MAN eTGX и ни прави оптимисти за бъдещето.“