След седем години на конвейера Dacia реши да пенсионира Logan Van и вместо него да пусне на пазара нов модел – Dokker Van. За разлика от предшественика си, който беше изграден на базата на лека кола, Dokker Van е замислен като лекотоварен автомобил от самото начало. Той е станал значително по-просторен и практичен, но е запазил двете ключови характеристики на всяка Dacia – надеждност и ниска цена. За да разбере как е възможно едновременно да се удовлетворят тези взаимно противоречащи си изисквания, нашият редактор Красимир Кирилов тества всички версии на Dokker Van в рамките на двудневни изпитания, предшестващи избора на International Van of the Year
След седем години на конвейера Dacia реши да пенсионира Logan Van и вместо него да пусне на пазара нов модел – Dokker Van. За разлика от предшественика си, който беше изграден на базата на лека кола, Dokker Van е замислен като лекотоварен автомобил от самото начало. Той е станал значително по-просторен и практичен, но е запазил двете ключови характеристики на всяка Dacia – надеждност и ниска цена. За да разбере как е възможно едновременно да се удовлетворят тези взаимно противоречащи си изисквания, нашият редактор Красимир Кирилов тества всички версии на Dokker Van в рамките на двудневни изпитания, предшестващи избора на International Van of the Year
Знам какво искате да знаете преди всичко останало. Докато не ви го съобщя, ще го търсите навсякъде из текста надолу и няма да обърнете внимание нито на двигателя, нито на товарните характеристики. Затова ще ви го кажа направо: средната цена на Dokker Van в Европа ще бъде около 7500 евро (естествено, моделът ще е доста по-скъп в Скандинавия например, но вероятно ще бъде дори по-евтин в страни като България).
За съжаление този път страната ни няма да бъде сред първите пазари, където ще започне да се продава Dokker Van. През 2004 г. се възползвахме от това предимство, защото производството на Logan Van беше позиционирано в Румъния, но сега компанията майка Renault е решила да заложи на завода си в Танжер, Мароко (това е първата фабрика в света, която не отделя абсолютно никакви въглеродни окиси).
Северните ни съседи хич не са доволни от това решение (още повече че Renault не поема ангажимент да потвърди какво въобще ще продължи да се произвежда в Миовени), но никой не ги и пита. Dacia вече е световна марка и е представена на изключително много и разнородни пазари, така че е отживелица да се говори за национални интереси. Нейните продукти се брандират и като Renault, и като Nissan на различните континенти, а клиентите в Южна Америка, Африка или Далечния изток не се интересуват нито от произхода на автомобилите, нито от историята на марката. Всички те искат само едно – голям ван за малко пари.
Това е причината през всяка от последните осем години продажбите на Dacia да се увеличават непрекъснато (през миналата година по целия свят са продадени 15 пъти повече автомобили Dacia, отколкото през 2004-а).
За това време марката пусна на пазара 9 модела, от които бяха продадени над 2 млн. бр.
При някои от тях обаче ставаше дума за компромис с първоначалния конструктивен замисъл и Logan Van беше живо олицетворение на този спестовен подход със своите странични задни врати, които не се отваряха с плъзгане, както си му е редът при всеки пълноценен ван, а бяха на стандартни панти. Досега Dacia компенсираше този недостатък по един-единствен начин: с най-добро съотношение полезен обем / цена.
При разработката на новия Dokker Van подходът на инженерите на Renault е бил коренно различен. Те са започнали развойната дейност на бял лист хартия, без да се съобразяват с каквито и да било норми, наложени при леките автомобили, какъвто беше случаят
с Logan Van.
Ето защо Dokker Van има и плъзгащи се врати, и по-голяма вътрешна височина, и много по-практичен интериор в сравнение с предшественика си. В допълнение към това новият модел се отличава със същата солидна сглобка (доказана в продължение на 1,9 млн. тестови километра) и също толкова ниска цена. Как е възможно това? Ето как:
Първо, за база е послужила вече съществуващата платформа на Renault Kangoo, т.е. няма нужда да се избиват извънредни инвестиции. Второ, на някои места в интериора са използвани по-евтини пластмаси, а оборудването е опростено до минимум. Трето и най-важно, изборът от модификации при Dokker е ограничен до една-единствена дължина на каросерията и две версии (пътническа и товарна), докато при Renault Kangoo например говорим за три дължини и 12 базови варианта. По-малко цветове, по-малко опции, накратко – стандартизация.
Ако с право сте се запитали дали Renault не рискува прекалено много двата му модела да влязат в пряка конкуренция един с друг, бързам да ви успокоя: Dokker покрива изискванията едва на 10% от потенциалните мераклии за Kangoo. Търговските шефове на Renault изключват напълно възможността да се стигне до така често срещания напоследък автомобилен „канибализъм“, като за сметка на това се надяват новият модел на Dacia да дръпне клиенти от пазара на употребявани ванове, както и от някои по-малки лекотоварни модели като Fiat Fiorino, Peugeot Bipper и Citroёn Nemo.
Все пак наличието на три почти идентични модела (Renault Kangoo, Dacia Dokker и Mercedes Citan) предполага изключително интересно развитие на пазара в класа на компактните ванове. След като в рамките на няколко поредни дни имах възможност да добия преки впечатления и от трите автомобила, мога да ви уверя, че при тях не става дума за абсолютно никаква разлика в качеството, напротив – интериорът на Dokker въобще не е по-лош от този на Citan. Разликата е в разнообразието на гамата и в стандартното оборудване.
Например, ако ви е достатъчен товарен ван с полезен обем под 4 куб. м и едновременно с това не държите ESP да е част от серийната екипировка, вашият избор без съмнение ще падне върху Dokker. Ако обаче имате нужда от 7-местен пътнически вариант с всички възможни електронни системи за безопасност, твърде вероятно е дори да прескочите Kangoo и да се спрете направо на Citan. Въпрос на необходимост и на финансови възможности.
Dokker Van може да превозва товари с обем до 3,9 куб. м и тегло до 750 кг.
Благодарение на хитроумната конструкция на седалката вдясно от шофьора (Dacia Easy Seat) максималната дължина на товара достига 3,11 м. Предлагат се фабрично сертифицирани версии за хладилен транспорт, транспорт на инвалиди, мобилни работилници и др.
На разположение са четири двигателя: два 1,5-литрови турбодизела
(75 и 90 к.с.) и два бензинови агрегата – съвсем новият 1.2 TCe с директно впръскване на горивото (115 к.с.) и добре познатият 1.6 MPI (85 к.с.). Средният разход на дизелите е само 4,5 л/100 км, докато 1.2 TCe изразходва 6,2 л/100 км.
Настройките на окачването са перфектни, а 5-степенната механична трансмисия функционира със забележителна (буквално германска) прецизност. Шумоизолацията е на прилично равнище, също както и настройките на кормилната уредба. Въобще – чудесен автомобил за управление дори за двуметрови шофьори.
Е, ще трябва да се примирите, че Dacia не предлага термометър за външната температура дори като опция, но както казват французите, c’est la vie – такъв е животът. Не може да искаш всичко от него, важното е да се радваш на това, което имаш. С Dokker ще имате достатъчно много поводи за радост, уверявам ви. Като начало можете да похарчите разликата от 15 000 лв. до наличния ви бюджет за една освежителна планинска почивка в средата на лятото. Подарък от Dacia.