Белгийският производител на автобуси VanHool откри официално новия си завод в македонската столица Скопие. Съоръжението работи на практика от близо година. В деня преди откриването в цеховете на завода вече бе стартирало производството на автобус номер 210 от модела CX45, предназначен за пазара в САЩ…
Белгийският производител на автобуси VanHool откри официално новия си завод в македонската столица Скопие. Съоръжението работи на практика от близо година. В деня преди откриването в цеховете на завода вече бе стартирало производството на автобус номер 210 от модела CX45, предназначен за пазара в САЩ.
Защо в Скопие?
Заводът в Скопие е първата инвестиция на VanHool извън Белгия, като вложенията на компанията в него досега са над 25 млн. евро. Съоръжението е вдясно от входната магистрала на Скопие, идваща от североизток. Въпреки че е построен на чисто, той не се намира в нищото. Разположен е в индустриален парк в съседство с предприятия на JonsonMotors и редица други чуждестранни компании. Паркът заема огромна територия, простира се километри наред край магистралата. Охранява се строго и е ограден с ограда от бодлива тел. Вътре всичко блести – прави асфалтирани алеи, нови сгради, прясно подравнени градинки… И тук е изникнал новият завод на VanHool – на площ от 173 декара, от които 40 декара са покрити цехове и помещения. В момента във фабриката работят 431 души, като плановете на VanHool са в до края на 2014 г. персоналът да достигне 600–700 човека. Капацитетът на завода, който разполага с 4 поточни линии, е от 1000 до 1350 автобуса на година.
Фабриката в Скопие бе открита 22 месеца след първата копка, но производството в нея е стартирало още през юли 2013 г. Белгийската компания прави първа копка и започва да строи завода в Македония през септември 2012 г., след като печели две големи поръчки за доставка на автобуси за Щатите. Първата е за 300 стандартни автобуса модел CX45 от типа Commuter Coach – междуградски/туристически автобуси за средни и къси разстояния, предназначени за превоз на организирани групи, работници и пр. Втората поръчка е за 200 индивидуално конфигурирани туристически автобуса от най-висок клас. Според Филип ван Хул, изпълнителен директор на компанията, тогава става ясно, че в белгийския завод не могат да бъдат произведени 300-те стандартни автобуса – и заради недостиг на капацитет, и заради високата производствена цена в Белгия. За да остане сериозен играч на американския пазар, VanHool решава да инвестира в Македония, а първият автобус излиза от фабриката на 15 октомври 2013 г. До официалното откриване в Скопие са асемблирани напълно 126 автобуса, 116 от които вече са доставени в САЩ. През тази година в завода трябва да бъдат направени общо 300 автобуса.
В Скопие VanHool прави пълно асемблиране на автобусите за САЩ, като единственото, което остава да се монтира в тях, са пътническите седалки, TV-мониторите и пр. Повечето части, детайли, заготовки, възли и агрегати се доставят в Скопие от Белгия. Македонски подизпълнители също участват в изработката на отделни елементи, като техният брой ще се увеличава.
Производството в Скопие стартира от нулата. Местни фирми вече изработват и доставят модулите от тръбната конструкция от самоносещата рама на автобуса, които държат мостовете. При пристигането в завода модулите се проверяват за качество на изработка и на заварките и се вграждат в цялостната конструкция. Елементите от скелета на автобуса, идващи от Белгия, са изработени от неръждаема стомана и не се налага да минават през катафорезна обработка. Модулите, изработени в Македония, се защитават от корозия с епоксидно покритие след оформянето на скелета. После конструкцията преминава в цеха, където към нея се закачат мостовете и двигателят с трансмисията. В следващото отделение се монтират външните панели и покривът, после идва ред на подготовката за боядисване и нанасяне на основа за боята. В бояджийското отделение има пет камери за боядисване. След това автобусът преминава в отделението за монтаж на стъклата, декорациите, панелите и частите от интериора, фаровете… Идва ред на последен оглед, стартиране на двигателя, настройки на софтуера. Готовите автобуси минават няколкодневни пътни тестове в Македония. Последният тест е придвижване на собствен ход до завода в Кьонингсхюикт, Белгия – над 2000 км. Там се монтират седалките. Автобусите са изработени изцяло по американските стандарти и изисквания. Всички странични прозорци са аварийни изходи и се отварят нагоре, което прави безпроблемно вкарването на седалките в салона. Напълно готовите превозни средства заминават по море за Америка.
С VanHool CX45 на пътя
В момента в Скопие се асемблира единствено моделът CX45. Това е обновена версия на познатия отдавна на американския пазар C2045, който се произвеждаше в Белгия.
Ден след откриването на завода VanHool предостави за пътни тестове на членовете на международното жури Автобус на годината два автобуса CX45. Трасето за шофиране включваше околовръстния път на македонската столица, малко магистрала и градско движение. След като за втори път в практиката си шофирах автобус на VanHool за американския пазар, мога да кажа: за свикналия на по-плавни линии и форми европеец CX45 може да изглежда малко груб и недодялан, а много от решенията в него – странни. На пътя обаче това е едно чудесно превозно средство – с много стабилност, мощ и динамика, перфектна возия и впечатляваща маневреност въпреки габаритите си.
CX45 е направен изцяло по щатски тертип. Лежи на три моста, от които само предният е управляем при обща дължина на автобуса от 13,895 м. Вратата на салона е една, но пък в задния край има вход с асансьорна рампа за инвалиди. Местата за сядане са 56+1, а седалките са удобни, от туристически тип. Страничните панели са от стомана, предното стъкло е разделено на две, заден прозорец много често няма. Огледалата за обратно виждане, също по американски, са разположени на нивото на долния край на челното стъкло. Въпреки че са доста големи, по-скоро леко скриват кръгозора на водача, вместо да му помагат. Това обаче се компенсира от монтираните директно над тях допълнителни малки огледала, на които шофьорът вижда цялата странична линия на автобуса и така може да контролира лесно положението си на пътя. Външната ширина на автобуса е 2,59 м вместо стандартните за Европа 2,55 м.
Според желанието на клиентите от САЩ в модела се монтират два вида 13-литрови двигатели с ниво на екологичност EPA2013. Силовият агрегат на Detroit Diesel е с 450 к.с., а този на Cummins – 425 к.с. Те пасват на CX45 и му придават изключителна динамика и мощ. В същото време са изключително тихи – особено силовият агрегат на Detroit Diesel. Това можеше да се усети точно поради липсата на седалки в салона.
Предавателна кутия винаги е автоматичната Allison WT B500 пето поколение, с 6+1 предавки. Ретардер няма, а водачът разчита на моторна спирачка с две степени, които се избират с бутон от арматурното табло.
Близките планове
От началото на 2015 г. VanHool ще започне предлагане и доставки на произведен в Скопие туристически автобус и за европейските пазари. Моделът EX ще бъде показан в края на септември по време на изложението IAA в Хановер, Германия. Концепцията на VanHool e това да бъде туристически автобус, изработен по високите стандарти за качество на белгийската компания, но позициониран в долния ценови клас. В зависимост от оборудването EX ще може да се ползва и за дълги, и за средни – междуградски, разстояния. Белгийският производител се надява, че новият продукт ще позволи на марката да заеме по-сериозни позиции и на българския пазар. Така на практика занапред в завода в Белгия, при запазване на досегашния му капацитет, ще се произвеждат само най-луксозните и специализирани модели автобуси. Реално разработката и производството на новия модел ще стартират в завода в Скопие от четвъртото тримесечие на 2014 г.