От 1992 г. насам паневропейско жури, съставено от 25 редактори от издания за лекотоварни автомобили, определя с гласуване носителя на званието Международен ван на годината (IVOTY). Това е най-престижната награда в сектора, за която през тази година се конкурират пет големи марки.
През последното десетилетие активността сред производителите на ванове е безпрецедентно висока с множество нови модели, които се предлагат не само в Европа, но и на пазарите в Китай, Северна Америка и по целия свят. Последните носители на наградата, като Iveco Daily (IVOTY 2015) и Ford Transit Connect (IVOTY 2014), само подчертават тази световна привлекателност на европейските ванове, отличени и от международното жури.
В последно време производителите на ванове бяха заети не само да приведат гамите си към еконормите Евро 6, но и да променят или заменят с нови текущите си модели. В сегмента се появиха и нови играчи, като Hyundai и завърналият се LDV, който обаче все още не е навлязъл на европейския пазар.
Носителят на званието Международен ван на годината 2018 ще стане известен и ще получи наградата си по време на изложението Solutrans в Лион, Франция на 22 ноември, а ето кои са конкурентите по азбучен ред.
Второто поколение Ford Transit Custom бе видяно и изпробвано от журито няколко месеца преди въвеждането му на пазара. Отличава се със значително преработена предница и тотално нов интериор, в който 8-инчовият сензорен дисплей е удобен бизнес инструмент от гледна точка на свързаността и производителността на автомобила.
Iveco Daily с новата си фамилия Blue Power предложи три ясни варианта на лекотоварния си бестселър, които ще помогнат за намаляване на въздействието върху околната среда. Дизеловата версия е с 2,3-литров Евро-6 двигател, който покрива регулациите RDE 3 години преди влизането им в сила. Версията с 3-литров Natural Power CNG двигател вече идва и с автоматичната трансмисия Hi-Matic. Електрическия вариант на Daily пък вече покрива допустима максимална маса до 5 т.
MAN се присъединява за пръв път към надпреварата. Новият лекотоварен TGE е базиран на последното поколение на Crafter от Volkswagen Nutzfahrzeuge и се произвежда в завода на VW в Полша. Гамата на TGE включва ванове, микробуси и шаси-кабинки с допустима маса от 3 до 5,5 т. Моделът се задвижва от 2-литровите Евро-6 дизелови двигатели на Volkswagen с мощност от 102 до 180 к.с., а двигателни могат да бъдат предните задните или всички колела. Ще бъдат на разположение ръчни и автоматични предавателни кутии.
Renault Pro + преработи напълно електрическия си ван Kangoo ZE, който сега е с по-дълъг пробег с едно зареждане – до 270 км (при около 120 км преди). Kangoo ZE.33, както се нарича сега моделът е с подобрена батерия и по-мощен електродвигател (33 кВт). Полезният товар от 640 кг не е намален.
Петорката завършва Volkswagen Caddy TGI с двигател, работещ с компресиран природен газ. Последното поколение на 1,4-литровя силов агрегат отговаря на стандартите Евро-6 без проблем предлагайки приемливите 200 Нм въртящ момент и мощност от 110 к. с. До 630 км могат да бъдат изминати само на газ.