В средата на май Iveco представи новото Daily пред международното жури „Ван на годината“. 80% от частите на каросерията му са съвсем нови, максималният му товарен обем е нараснал почти до 20 куб. м, усиленото окачване е по-стабилно, кабината е станала значително по-комфортна, а безопасността е издигната на качествено ново равнище…
Изисква се доста смелост, за да се решиш да подложиш на радикална промяна безспорния лидер в класа на големите ванове със задно предаване – Iveco Daily. В интерес на истината обаче такава промяна се налагаше от доста време, и то не защото Daily страдаше от упреци към чисто работните му характеристики, а просто защото конкуренцията напредна изключително много по отношение на комфорта, ергономия-
та и високите технологии.
Вниманието, което Iveco отделя на Daily, е наистина огромно – много по-голямо от това на типичните производители на леки автомобили, които някак си помежду другото продават и ванове. Ако се съди по концентрацията и енергията, която инженерите на Iveco демонстрираха по време на световната премиера на модела в Торино (и каквато винаги са демонстрирали), просто няма как техният модел да се задоволи с посредствено представяне, откъдето и да го погледнеш.
Фокусът върху модели като Daily се предопределя от няколко общоизвестни тенденции, най-важната от които е, че сухопътният транспорт е и ще продължава да бъде основа за икономическия растеж на Европа. Той генерира 5% от брутния вътрешен продукт на Стария континент, навъртайки по 1,734 млрд. тонкилометра годишно. 45,3% от товарните превози са сухопътни и се обслужват от автопарк от 33 980 000 товарни автомобила.
Фактът, че 70% от европейците живеят в градовете, имайки заслуга за над 80% от брутния вътрешен продукт и за 23% от емисиите СО2, обуславя все по-голямата нужда от ванове (62% от всички товарни автомобили) и нарасналия стремеж към ограничаване на разходите (цените на горивата и маслата са се увеличили с 46% от 2005 г. досега).
Ето защо основните цели при разработката на новото Daily са били да се ограничи въздействието върху пътния трафик (т.е. да се оптимизира активната безопасност и управляемостта), да се намалят вредните емисии и да се подобри рентабилността (чрез едновременно увеличаване на товарния обем и оптимизиране на разхода на гориво). Ето как може да се свърши всичко това от един истински специализиран производител като Iveco:
Конструкцията на новия модел е съвсем нова – с по-дълги междуосия, по-къс заден надвес, по-голям товарен обем (вече до 19,6 м3), по-нисък коефициент на въздушно съпротивление
(Сх = 0,30) и тотално променен интериор с подобрена ергономия. Редно е да се запитате: възможно ли е всичко това да се реализира, без да се правят компромиси с важни параметри като маневреността и управляемостта или пък с цената и производствената ефективност?
Да, възможно е, стига да е направено от майстори. Въпреки увеличените си размери новото Daily продължава да бъде най-маневреният ван в класа си с диаметър на завой само 11,9 м. Както доказаха тестовете във Вале д’Аоста, той се управлява по-лесно, по-интуитивно и по-безопасно. Най-после е увеличена и височината на челното стъкло (с 4 см), благодарение на което видимостта във вертикално направление е подобрена драстично.
Шофьорската седалка е разположена с 15 мм по-ниско, диаметърът на волана е намален с
20 мм, а кормилната колонка е наклонена с още 7°. В комбинация с новото предно окачване Quad-Tor (с двойни носачи и торсионни щанги) тези на пръв поглед дребни промени издигат комфорта при управление на качествено ново равнище.
В момента заводът на Iveco в Сузара може да се похвали с най-икономичното производство на лекотоварни автомобили в Европа, изразходвайки рекордно ниските 10 000 гигаджаула за изработката на един ван. Оборудването му включва нови, изцяло автоматизирани поточни линии за зареждане, манипулиране и заваряване, както и за контрол на използваните компоненти.
В резултат времето за производство на едно Daily е намалено с 2 часа. Ето защо въпреки огромната инвестиция в разработката му от цели 500 млн. евро крайните му клиентски цени ще останат непроменени спрямо досегашния модел (това сподели в интервю за ВАНОВЕ новият президент на Iveco – Лоренцо Систино, който доскоро оглавяваше Fiat Professional).
Задното окачване също е съвсем ново. Променената му геометрия има за цел да ограничи презавиването, характерно за вановете със задно предаване, а също и да подобри комфорта на возене. Едновременно с това е понижен прагът на товарене (с 55 мм), което улеснява товаро-
разтоварните дейности.
Полезният обем на базовата версия е увеличен до 10,8 м3 при запазване на същата дължина на каросерията. Високообемната модификация с 19,6 м3 се отличава с най-добрия товарен индекс на пазара – 0,68 (съотношението между товарната и общата дължина), а 7-тонният вариант продължава да бъде недостижим по отношение на максималната товароносимост (до 4,7 тона).
Задвижването е поверено на добре познатите 2,3- и 3-литрови турбодизелови двигатели с мощност до 205 к.с. и въртящ момент до 470 Н.м. Средният им разход на гориво е намален с 5,5% благодарение на редица мерки за ограничаване на вътрешните загуби от триене, подобряване на аеродинамиката, „интелигентно“ управление на алтернатора и др. Опцията EcoPack обещава до 14% икономии в градски условия на движение (според проведени измервания по цикъла NEDC).
Още по-икономичен е метановият двигател, който генерира 25% по-малко емисии СО2 и отсега отговаря на бъдещите еконорми Евро-6 (засега дизелите са Евро-5+ с готовност за преминаване към Евро-6 още от тази есен). В производствената гама на новия модел ще остане и изцяло електрическият вариант Daily Electric, който не отделя абсолютно никакви емисии на мястото на експлоатация.
Новото Daily има общо 200 базови версии и 8000 възможни комбинации от размери, задвижвания и нива на оборудване. Отличен пример в това отношение е изборът между 15 различни предавателни числа на главното предаване, които му гарантират максимално точно съответствие с конкретните условия на експлоатация.
Ще кажете: „Нищо ново под слънцето! Daily винаги е покривало изключително широка гама от приложения.“ Няма да сте далеч от истината, но и няма да сте съвсем прави. Защото новият модел се отличава с една характерна особеност, произтичаща от непрекъснатото му желание да расте – и на размери, и на приложения. Става дума за стратегическото отделяне на гамата на шаси-кабините от тази на закритите фургони.
Естествено, те продължават да се продават под едно и също име, но замисълът им вече е коренно различен. 7-тонните бордови версии и самосвалите си остават типични „черноработници“, изпълнени в духа на тежкотоварните модели на Iveco, докато по-малките 3,5-тонни ванове получават така необходимата доза комфорт, за която отворихме дума в началото.
Това „раздвоение на личността“ има за цел да помогне на Daily да запази предимството си в тежката категория, като в същото време заявява силни амбиции за „отхапване“ на голямо парче от „баницата“ в по-ниския клас, който досега като че ли беше преотстъпен по братски щедро на Fiat Ducato. Дали това е свързано с преливането на висши кадри от Fiat в Iveco, или с все по-дълбоко зейващата пропаст между двата гиганта CNHI (Case New Holland Industrial, част от който е и Iveco) и FCA (Fiat Chrysler Automobiles), тепърва предстои да разберем. Едно е сигурно: новото Daily е най-доброто, произвеждано от Iveco досега.
Новото Iveco Daily срещу най-добрия конкурент*
Индекс | Конкурент | Новото Daily | |
Разход на гориво | NEDC | 7,4 л/100 км | 7,4 л/100 км |
Товароносимост | Ван 10,8 м3 | 1318 кг | 1410 кг |
Ергономия | Височина на товарене | 675 мм | 675 мм |
Управляемост | Управляемост по SAE | 8,52 | 8,75 |
Маневреност | Диаметър на завой | 13,6 м | 11,9 м |
Мощност | 190 к.с. | 205 к.с. | |
Макс. тегло | 5 т | 7 т | |
Товарен обем | Максимален | 17 м3 | 19,6 м3 |