Електрическият влекач Nikola TRE, който от 2021 г. трябва да се предлага на европейския пазар влиза в кожата на новия IVECO S-Way. Това се случва чрез джойнт венчър между IVECO, FPT Industrial и Nikola Corporation. Прототип на влекача бе показан на впечатляваща церемония пред журналисти от цяла Европа в Торино в началото на декември.
Iveco, като един от най-големите производители на тежки камиони в света и американската компания Nikola, фокусирана върху разработката на електрически и водородни камиони, преди около три месеца обявиха партньорство с цел постигане на транспорт с нулеви емисии. В началото на декември това сътрудничество вече си има звезда – новият Nikola TRE, който ще се предлага в Европа с напълно електрическо задвижване или със задвижване на водород.
По време на премиерата на прототипа Nikola TRE в Торино домакините разкриха и част от целите на партньорството си, както и начина, по който смятат да го развиват. За присъстващите стана ясна логиката на това партньорство. От една страна бъдещето е електрическо и за IVECO като производител, фокусиран върху алтернативните задвижвания и екологичния транспорт, няма нищо по-нормално от това да търси начин да надгради достиженията си по пътя към транспорт с нулеви емисии. От друга страна – Nikola е млада компания със забележителни постижения и амбиции, но без опит в производството на камиони, която има интерес от използването на ноу-хау от доказан играч в сегмента на автомобилите за работа. Бъдещето ще покаже дали проектът ще бъде успешен, но поне амбициозните намерения и готовността това да се случи са на лице и от двете страни.
Партньорството
И така целта на партньорството между IVECO, FPT Industrial и Nikola Corporation е ясна – транспорт с нулеви емисии, както при тежките камиони в Европа, така и за камионте от Клас 8 в Северна Америка.
CNH Industrial влиза в стратегическото партньорство с Nikola Corporation чрез марката си за автомобили за работа IVECO и подразделението си за разработка и производство на двигатели FPT Industrial. Основният фокус на споразумението е да се използва опитът на партньорите за успешно внедряване в производство на тежки камиони с нулеви емисии.
Плановете предвиждат и създаването до 2021 г. на европейска компания с участие 50 на 50 на двете страни, която ще разработва, произвежда и продава на европейския пазар камиони, задвижвани от водородни горивни клетки и батерии. В допълнение от CNH Industrial оповестиха намеренията си до няколко години да разделят бизнеса си на две отделни компании – за автомобили за работа и за селскостопански машини.
В новото партньорство Nikola, като един от лидерите в разработката на проекти за електрически и водородни камиони, ще предостави опита си, свързан с горивните клетки и батериите. IVECO, заедно с FPT Industrial, ще допринесат за партньорството с инженерните и производствените си познания в сферата на тежките превозни средства.
По време на събитието в Торино, партньорството бе оповестено официално от Хубертус M. Mюлхаузер – главен изпълнителен директор на CNH Industrial, Герит Маркс – президент на CNH Industrial за търговски и специални превозни средства, Анализа Ступененго – президент на CNH Industrial Powertrain, Тревър Милтън – изпълнителен директор на Nikola и Марк Ръсел – президент на Nikola.
„Акцентът върху глобалното намаляване на вредните емисии от транспорта, кара нашата индустрия да търси бързи технологични решения. Сътрудничеството ни с Nikola е свидетелство за това как опитът на двама партньори може бъде от полза за екологичността на превозите на дълги разстояния в Европа", каза Хубертус M. Mюлхаузер.
„Нашата индустрия се променя бързо, водена от затягането на изискванията за вредните емисии и от желанието на по-младите поколения за създаване на кръгова икономика, която да съхрани околната среда. Водородът и батериите – в зависимост от мисията, която се изпълнява – са единствените жизнеспособни решения за зелена енергия, които ще позволят и независимост от изкопаемите горива. Сега е моментът да действаме и да предоставим решение за нулеви емисии, което разчита на електрическата технология и на горивни клетки“, допълни Герит Маркс.
Според Тревър Милтън партньорството е печелившо за всички участници в него. „От момента, в който стартирахме Nikola ONE през 2016 г., шофьорите на камиони и представители на правителствата искат да доведем Nikola и в Европа. Nikola TRE е разкошен и иновативен повече от всеки друг камион в света. Имахме нужда от точния партньор, който да ни помогне да влезем на европейския пазар, а CNH Industrial е правилният избор. Докато други производители освобождават десетки хиляди служители, Nikola създава хиляди работни места и принуждава автомобилната индустрия да реагира, за да постигне нулеви емисии. Вижте какво постигнахме за три месеца, сега си представете какво ще постигнем за три години с партньор като CNH Industrial", обяви той.
Камионът
Първият плод на сътрудничеството между IVECO, FPT Industrial и Nikola е разработката на влекача Nikola TRE. Той изграден изцяло на платформата на новия IVECO S-Way, чиято премиера беше през юли в Мадрид. Но, както подчерта Тревър Милтън, компанията му е получила от IVECO пълна свобода да променя каквото реши в новия модел на италианците. Във външния дизайн на кабината, обаче, ясно се долавят чертите на S-Way – предна броня, основни светлини, челно стъкло, странични прозорци… Визията обаче е претърпяла сериозен фейслифт, като голямо светещо N на предната решетка, която също е осветена, странични и задни спойлери на напълно опакованото шаси и, разбира се, камери вместо странични огледала. Приликите с S-Way продължават и вътре в кабината. Очертанията на арматурното табло и формата на седалките са същите, но за изработката им са използвани възможно най-висококачествени материали, а ефектни декорации навсякъде подчертават иновативността на влекача. Приборният панел пред водача е заменен от таблет, а на централната конзола е разположен сензорен екран с размерите на телевизор.
Интегрирането на дизайна на Nikola в IVECO S-WAY е направено от Nikola и Italdesign в централата на италианското дизайнерско студио в Монкалиери, Торино. Двете компании си сътрудничат от 2018 г., като са изработили заедно и първия макет на Nikola TRE, показан в Скотсдейл, Аризона, по време на Nikola World 2019.
„IVECO S-Way е отличен продукт, който въплъщава ориентираната към клиентите концепция на IVECO и вече набира скорост на пазара. Той е скелетът на Nikola TRE и поставя началото на пътуване към превоз на товари с нулеви емисии, предоставяйки платформа за въвеждане на функции, които ще променят транспортната индустрия", казва Герит Маркс.
Прототипът, представен в Торино, бе по-близо до макет и силовата му линия липсваше, въпреки, че целият интерфейс в кабината работеше.
В изцяло електрическия си вариант, който ще се появи пръв в Европа, Nikola TRE ще има пробег с едно зареждане от над 400 км. Камионът разчита на тягови акумулаторни батерии с капацитет 720 кВтч. Батериите се състоят от 9 пакета, всеки с номинално напрежение 800 В, разположени в шасито. Акумулаторната система е модулна и може да се променя според нуждите на клиентите. В предната част – под кабината е разположена системата за енергиен мениджмънт на камиона.
Задвижващ е задният мост, който е с едностъпален редуктор. Към него са интегрирани два електродвигателя с обща продължителна максимална мощност 480 кВт (над 650 к.с.) и максимален въртящ момент от 1800 Нм. Показателите на влекача са съизмерими с тези на дизелов автомобил – максимална скорост 121 км/ч, преодоляван наклон при изкачване от място – 17%, скорост от 56 км/ч при изкачване на наклон от 6%. Зареждането на батериите става за около 2 часа при използване на постояннотоково зарядно устройство с мощност 350 кВт. Nikola TRE ще се предлага за Европа и като шаси-кабина за работа в града – с 2 или 3 моста и допустима максимална маса от 18 до 26 т.
В модела се използва патентована информационно-развлекателна система от ново поколение, базирана на разработка на Nikola. В нея са интегрирани управлението на свързаността и телематиката, навигацията, както и контролът на по-голямата част от функциите на автомобила – контрол на климатика, регулиране на камерите за обратно виждане и системата от камери за кръгов обзор, регулиране на височината на окачването, аудио системата, управление на Bluetooth връзката с мобилно устройство, настройки и диагностика на превозното средство, …
FPT Industrial и Nikola са възприели модулен подход в разработката и предлагането на Nikola TRE на пазарите в Европа, при който основна роля има водородната горивна клетка разработена от Nikola. Така електрическият вариант на Nikola TRE (BEV) може да бъде преобразуван в камион, задвижван от водород (FCEV), който малко по-късно също ще бъде предложен на европейския пазар. При него задвижващият мост, електродвигателите и показателите им са същите. В предната част под кабината са разположени горивните клетки с мощност 300 кВт. Блокът за енергиен мениджмънт е над тях. Батерията е на същото място, но е значително по-малка, а над нея са разположени резервоарите за водород с вместимост от 40 до 80 кг при налягане до 700 бара. Пробегът с едно зареждане е до 800 км, а продължителността на зареждането на бутилките с водород е съизмерима с тази при фосилните горива – около 15 мин.
Модулният подход ще даде възможност на партньорите да представят електрическият вариант на Nikola TRE през следващата година по време на изложенията IAA Nutzfahrzeuge 2020 през септември в Хановер и Nikola World 2020 във Финикс. Още в средата на 2020 г. се очаква обаче да започнат тестове на модела, а първите камиони ще бъдат доставени на клиенти през 2021 г. Водородната версия FCEV ще се появи на пазара до 2023 година.
Поддръжката на продажбите и следпродажбеното обслужване на Nikola TRE в Европа ще се осигурява от европейска дилърска мрежа на IVECO. Партньори в проекта на Iveco и Nikola са и двама от най-големите доставчици на възли, агрегати и системи за автомобилната индустрия – гигантите ZF Friedrichshafen и Bosch.
Разбира се, пътят към транспорт с нулеви емисии минава и през изграждане на сериозна инфраструктура. Проектът на Nikola и CNH Industrial предвижда изграждане на сериозна мрежа от водородни и електрически зарядни станции в Европа и северна Америка. Идеята до 2030 г. на Стария континент да има над 70 комбинирани зарядни станции за двата източника на енергия. Средствата за тях трябва да дойдат освен от партньорите в разработката на европейската версия на Nikola TRE и от външни инвеститори.
Фаза 1 и Фаза 2 на изграждането на станциите, които трябва да приключат до 2030 г. обхващат 85% от товарния транспорт на Европа и покриват страните в западната, северната и централната част на континента. Останалите 15 %, сред които и България, трябва да почакат третата фаза на проекта, която би трябвало да стартира след 2030 г.
Видео от представянето на Nikola Tre вижте тук