Новият Mercedes-Benz Citaro беше избран за международен Автобус на годината 2013. Наградата Bus of the Year 2013 бе присъдена от международното жури Bus & Coach of the Year, съставено от журналисти на водещи издания за автобуси от 17 европейски страни
Победителят ще получи наградата си по време на IAA 2012 в Хановер
Новият Mercedes-Benz Citaro беше избран за международен Автобус на годината 2013. Наградата Bus of the Year 2013 бе присъдена от международното жури Bus & Coach of the Year, съставено от журналисти на водещи издания за автобуси от 17 европейски страни
И през тази година в тестовете и гласуването за определяне на победителя участва и АВТОБУСИ, специализираното приложение на списание КАМИОНИ, което е член на журито. Приложението бе представено от отговорния си редактор Лъчезар Апостолов.
Кандидатите
Международното жури присъди наградата след задълбочена оценка на тридневен тест в реални градски условия на кандидатите, проведен от 13 до 15 юни в парижкото предградие Версай. В надпреварата със свои градски модели в Bus Euro Test 2012 участваха пет водещи европейски автобусни производители. Участниците трябваше да отговарят на предварително зададени критерии: градски автобус с нисък под или нисък вход; минимална дължина 10 м; стандартно изпълнение; начало на серийното производство не по-рано от януари 2010 г.; присъствие на пазара с реални доставки за клиенти преди юни 2012 г.; без ограничение на типа гориво, с условие горивната система да отговаря на действащите международни норми.
Така по трасетата във Франция всеки от членовете на журито можа, като водач и пътник, да изпробва пет достойни кандидати за наградата: Irisbus Citelis Hybrid, MAN Lion’s City Hybrid, Mercedes-Benz Citaro, VDL Citea LLE-120/125, Volvo 7900 Hybrid. А тестът се превърна в своеобразен дуел между високоразвитата дизелова технология и настъпващите хибриди. Всички автобуси бяха оборудвани с автоматични предавателни кутии.
По време на тестовете всеки от кандидатите беше оценен по 40 критерия, покриващи всички аспекти на градските автобуси – гледните точки на транспортните оператори, пътниците, водачите, обслужването и опазването на околната среда. Ден преди тестовите шофирания по улиците на Версай на специализирана писта в близкото градче Трапе бяха проведени тестове за ускорение и спиране на петте автобуса.
Победителят
Победителят е само един и наградата е само една. Тя отиде при Citaro – най-новото поколение на най-успешния градски автобус в света (с над 33 000 продажби от 1997 г. досега). Това е втори приз за модела, след като през 2006 г. предишното поколение на Citaro стана Bus of the Year 2007.
Mercedes-Benz Citaro Евро-6 e удобен за водача и пътниците, комфортен, с приветливо излъчване, стабилен и сигурен на пътя… През май 2012 г. стартира серийното производство на модела с двигател, покриващ нормите Евро-6. Мястото на водача е с високо ниво на ергономия. Седалката, кормилото и арматурното табло имат възможност за всякакви регулировки. Уредите за управление са удобно разположени, лесни за достъп и боравене. Видимостта навън и навътре е идеална. Двигателят OM 936 Евро-6 с мощност 299 к.с. и предавателната кутия ZF Ecolife 6 AP 1200 осигуряват динамика, пъргавина и еластичност, а шумът от мотора почти не се долавя в салона. Нормите Евро-6 се постигат чрез патентованата от Mercedes-Benz система Blue Eficiency Power – комбинация от SCR и EGR. Citaro бе сред най-маневрените участници във версайския тест. Инженерите на Mercedes-Benz са работили много и за пътниците. Панорамните странични стъкла, чиято линия слиза доста надолу, осигуряват много видимост и светлина. Разнообразни с цел удобство и усвояване на мястото са конфигурацията на седалките и системата от ръкохватки. Осветлението е изцяло LED с цел пестене на енергия. За пестене на енергия в New Citaro е направено много – подобрено охлаждане на двигателя, регулируем компресор за въздух и дори блок от ултракондензатори за рекупериране на излишната енергия от работата на алтернатора. ESP и пасивната защита от челен удар са само част от оборудването, което включва всичко, което някога е измислено при градските дизелови автобуси.
Конкурентите
Достойните конкуренти на победителя бяха:
– Irisbus Citelis Hybrid e сериен дизел-електрически хибрид с дизелов двигател – Tector 6 EEV с мощност 300 к.с. и електродвигател с мощност 175 кВт. Задвижването на автобуса е разработено от Irisbus в партньорство с BAE Systems.
– MAN Lion’s City Hybrid е сериен хибрид с дизелов двигател MAN D0836 LOH MAN PURE DIESEL® EEV, с мощност е 250 к.с. Използва два електрически двигателя, интегрирани в задния мост – всеки с мощност 75 кВт. Енергията се съхранява в ултракондензатори.
VDL Citea LLE-120 е съвременен градски силно олекотен дизелов автобус. Двигателят е Cummins IsB6.7E5225B с мощност 225 к.с., Евро-5 и ЕЕV, а предавателната кутия е Voith D 854.5E.
– Volvo 7900 Hybrid е модерен паралелен хибриден автобус с двигател Volvo D5F215 ЕЕV с работен обем 4,8 л и максимална мощност 216 к.с. Тяговият електродвигател е с мощност 120 кВт. Предавателната кутия е Volvo AT2412D I-shift.
За журито
В международното жури Bus and Coach of The Year членуват водещи европейски издания, пишещи за автобусната промишленост и транспорт. След тестовете всеки член на журито, участвал в теста, прави собствено класиране на кандидатите и след сумиране на резултатите се излъчва Автобус на годината. Журито обявява само победител – няма класирани на второ и трето място кандидати. Международната награда Bus of the Year за градски автобуси се присъжда за нечетни години, а титлата Coach of the Year при туристическите автобуси – за четни години. Победител в предишното издание на Bus of the Year бе VDL Citea, който получи приза Bus of the Year 2011. През 2013 година предстои Coach Euro Test 2013. След него ще бъде излъчен носителят на наградата Coach of The Year 2014.
Mercedes-Benz Citaro ще получи наградата си Bus of The Year 2013 по време на международното изложение за комерсиални превозни средства IAA 2012, което ще се проведе през втората половина на септември в Хановер.