4311 нови лекотоварни автомобила са регистрирани в България за първите седем месеца на 2024 г., сочи официалната статистика на МВР-Пътна полиция. Данните показват сериозно увеличение в сравнение със същия период на миналата година, когато са били регистрирани 3028 превозни средства от същия клас.
За първите 7 месеца на 2022 г. бяха регистрирани 2954 нови лекотоварни автомобила, а за 7-те месеца на 2021 г. на пътя у нас са стъпили 4271 нови лекотоварни автомобила.
Тази бройка обхваща автомобилите за превоз на товари от категория N1 и N2. От по-тежката категория N2 са извадени типичните камиони с максимално допустима маса от 3,5 до 12 т, които са включени в статистиката за регистрациите на нови камиони от категория N2 и N3. Така в категория N2 са оставени само големите ванове с допустима максимална маса над 3,5 т, като изключение е направено само за Fuso Canter, тъй като моделът е представен и в най-леката категория N1.
В категория N1, освен компактните, средните и големи ванове с тегло до 3,5 т влизат и редица типични леки автомобили, които са били хомологирани като лекотоварни и са получили такава регистрация. За това, за прегледност в таблицата фигурира и графа с категория M1, където по принцип попадат автомобили за превоз на пътници с до 8+1 седящи места, сред които са и леките автомобили. В случая в тази графа на таблицата са представени средни и големи пътнически ванове, които са били хомологирани като M1. Колоната M1 обаче не е отчетена в общата статистика за регистрациите на нови лекотоварни автомобили N1 и N2.
По принцип в категория М1 влизат превозни средства за превоз на пътници с не повече от 8+1 места за сядане и без места за правостоящи пътници. Категория N1 включва превозни средства за превоз на товари с технически допустима максимална маса до 3,5 т. Категория N2 обхваща превозни средства за превоз на товари с технически допустима максимална маса над 3,5 т, но не повече от 12 т.
Сравнението на регистрациите на нови лекотоварни автомобили през първите 7 месеца на 2024 г. със същия период на миналата година показва, че след сериозния спад предните години на пазара на ванове в България има забележителен растеж от над 40%. Това показва, че кризата в доставките на нови автомобили, породена от недостига на компоненти, наблюдавана през 2023 г., вече е преодоляна и производителите са вдигнали обемите си на произведена продукция, а съответно и продажбите.
През първите седем месеца на 2023 г. у нас бяха пуснати 2961 нови автомобила от категория N1 и 67 от категория N2. От 1 януари до 31 юли 2024 г. бройките са съответно 4211 и 100.
За поредна година лидерството в лекотоварния сегмент си оспорват Renault и Ford. С доставените 960 броя французите отново са първи като впечатляват резултатите на двата им бестселъра в категория N1 – компактният ван Express (379 бр.) и големият Master (449 бр.). В по-тежката N2 категория пък безспорен водач очаквано е Iveco Daily с 81 регистрации за 7-месечието.
Останалият с камерно присъствие като брой марки европейски пазар на пикапи през тази година у нас се доминира от Ford Ranger (270 бр.), докато големият конкурент Toyota Hilux e със 253 регистрации. При пикапите на българския пазар Isuzu D-Max отчита 96 продажби, Volkswagen Amarok – 42, моделите на Great Wall – Poer и Steed 7, съответно – по 16 и 2 доставки, SsangYong Musso Grand – 9, RAM 1500 е с 1 продажба. В статистиката попада и един Chevrolet Silverado.