Днес свързваме марката M.A.N. главно с товарните автомобили и автобусите със сребрист лъв на решетката – основно производство на днешната група MAN SЕ, което започва преди 105 години.
Днес свързваме марката M.A.N. с това, което срещаме най-често по пътищата и улиците – камионите и автобусите със сребрист лъв на решетката. Това основно производство на днешната група MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) започва преди 105 години. А корените на компанията са далеч в миналото, когато преди 262 години, в Оберхаузен през далечната 1758 г. заработва чугунолеярната Св. Антоний – първото предприятие за тежка индустрия в региона на Рур.
През 1805 г. в Цюрих е основана работилницата Sulzer-Escher Wyss (Sulzer и до днес са между най-реномираните корабни дизелови двигатели). В средата на 90-те години на 19 век Рудолф Дизел изработва първия си двигател и прави това в машиностроителната фабрика в Аугсбург (Maschinenfabrik Augsburg AG). През 1900 г. започва производството на парни турбини. През 1903 година Büssing AG започва да изработва камиони.
През 1908 година Обединената машинна фабрика Аугсбург (Vereinigte Maschinenfabrik Augsburg) и Машиностроителното дружество Нюрнберг, Аугсбург (Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G., Augsburg) се преименуват на Машинна фабрика Аугсбург-Нюрнбург (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Augsburg), съкратено M.A.N.
През 1915 година в Линдау, край Бодензее, започва производството на камиони. При леките модели задвижването на двигателните колела е с карданни валове, докато за по-тежките в този начален период се използват галови вериги. Само година по-късно, през 1916 г., производството е прехвърлено в Нюрнберг.
Следват трудни времена, но и години на новаторски решения, които трасират развитието на производството на камиони:
през 1924 г. MAN произвежда първия камион с дизелов двигател с впръскване на гориво, през същата година е лансирана и конструкция на автобус с ниско разположена рама.
През 1950 г. в MAN създават първия германски турбодизелов двигател, за който се твърди, че има КПД 45%! Година по-късно в Нюрнберг започват да произвеждат първия немски тежък камион с турбокомпресор, задвижван от отработилите газове. В същия завод се изработват и автобуси, и трактори с марката. За да се отговори на увеличаващото се търсене в Мюнхен се строи нов завод. MAN встъпва в ерата на германското икономическо чудо с модела F8, произвеждан от 1951 до 1963 година.
На 15 ноември 1955 година от монтажната линия в Мюнхен-Алах слиза първият камион – масивен 515 L1. Десет години по-късно е произведен 100 000-ят MAN.
Лъвът се появява на решетката при логото MAN след като през 1971-а компанията присъединява Büssing. В началото на десетилетието MAN се кооперира с френския производител SAVIEM за производството и продажбите на камиони с неголяма товароносимост. По-късно встъпва в подобни дългогодишни взаимоотношения с Volkswagen.
MAN посрещна новото хилядолетие с новите стандарти, които установи с моделната линия TGА (Trucknology Generation) в сегмента на тежките камиони. През 2007-а сериите TGX и TGS наследиха TGA. И станаха Truck of the Year за 2008 година. Но това са автомобили, които и днес са в строя, затова ще спрем дотук.
Цялата история – в юнския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлай на адрес: www.transport-press.bg/
инж. Радослав ГЕШОВ